
TELEVISION AND VIDEO IN

THE TRANSITION FROM MILITARY

TO CIVILIAN RULE IN BRAZIL

Joseph D. Straubhaar
Michigan State University

Until now, discussions of theories of media and society or media
and the state in the North American literature have been limited. The
four theories of the press advanced by Fred Siebert, Wilbur Schramm,
and Theodore Peterson cover the main approaches of Western liberal
society, the libertarian and social responsibility models, and some as­
pects of the Eastern bloc in the "totalitarian" model. Under the heading
of "authoritarian," however, a number of very diverse systems are
lumped together. 1 One major variation seen in Brazil is the continued
vitality of the corporatist model of state and society, which has distinct
implications for the role of mass media. In particular, aspects of corpo­
ratism seem to be combining with aspects of democracy and mass mo­
bilization politics in ways that shed light on the role of the media in
constructing or undercutting ideological hegemony in the heteroge­
neous, class-divided societies of Latin America.

The corporatist model of politics links various groups directly or
vertically to the state through structures such as unions, bureaucracies,
the military, industries, and other interest groupsr' and in some cases,
through mass mobilization or ideological socialization by the media. In
Brazil the authoritarian military regimes have used corporate organiza­
tions and media primarily as a means of control but also to a limited
extent for introducing ideological content. Within the "tripod of depen­
dent development" (the combination of national capital, foreign capital,
and state interests described by Fernando Henrique Cardoso and Peter
Evans), it can be argued that further articulation of specific institutional
interests has occurred, particularly the rise of media institutions as
semi-independent actors of considerable weight." In opposition to this
hegemonic role of the major mass media, some Brazilian interest
groups or "corporate" groups such as trade unions and the Catholic
Church have turned to alternative means of communication, including
producing and distributing videotapes, to disseminate their protests.

140

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718


TELEVISION IN THE TRANSITION IN BRAZIL

Television in Brazil

Some Brazilian scholars, including R. A. Amaral Vieira, have
concluded that the political role of television in Brazil differs somewhat
from that in other Latin American countries due to the scale and nature
of the media structures that have evolved in Brazil.4 Most critical per­
haps has been the role of TV Globo, which dominates the Brazilian
television industry and has acquired the most influence on government
decision making and the molding of public opinion.

TV Globo dominates the audience and ratings thoroughly, cap­
turing 60 to 80 percent of the audience most of the time. The network is
owned by Roberto Marinho, who is widely regarded as one of the
richest and most powerful men in Brazil. He also owns 0 Globo (one of
the two major newspapers in Rio de Janeiro), radio stations, record
companies, and magazines, as well as a variety of economic holdings
outside the media. Marinho started TV Globo in 1962 with financial and
technical support from Time-Life, Incorporated. But his network essen­
tially rose with the Revolution of 1964, which subsidized Marinho's
buy-out of Time-Life between 1968 and 1971 and created much of the
infrastructure that TV Globo needed to succeed, such as a microwave
network and liberal credit for purchasing television sets."

By 1971 TV Globo had achieved network status and consolidated
production of both its news programs and its telenovelas (evening serials
or "soap operas") into the most popular programming in Brazil. One of
TV Globo's achievements has been to gradually develop the ability to
produce ten to twelve hours of programming per day. In doing so, TV
Globo has managed to push out most imported American programs (at
least out of prime time) and create a pattern of taste among the audi­
ence for its particular style, referred to as the padrdo global de qualidade
(the Globo standard of quality).

The original main Brazilian network, TV Tupi of the Diaries e
Emissoras Associados, was bankrupted by competition from TV Globo,
along with internal management problems. Another network, TV Ex­
celsior, was bankrupted by revolutionary government measures during
the 1960s. More recently, TV Bandeirantes has slowly achieved national
network status by attracting affiliated stations to a program line some­
what oriented toward elite or upper-middle-class viewers. This network
is notable for purposes of my analysis because of its concentration on
news and public-affairs interviews that were generally more critical
than those shown on TV Globo, although they may have been aired for
purposes of attracting an audience. A similar strategy has also been
adopted by TV Manchete, owned by Adolfo Bloch, who owns Manchete
magazine and other publishing interests. Both TV Bandeirantes and TV
Manchete have tried to break into programming that is oriented more

141

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718


Latin American Research Review

toward mass audiences, but they have been frustrated in their efforts by
audience loyalty to TV Globo. This following endows TV Globo with
the financial resources to continue a high level of production to hold its
audience. A contrasting strategy aimed at lower-class and lower-mid­
dle-class audiences has been adopted by the Sistema Brasileira de Tele­
visao (SBT), owned by Silvio Santos. SBT's strategy gives greater promi­
nence to variety shows, games, and comedies and much less to news.
The Manchete and SBT networks were formed in 1979 and 1980, when
the government decided to give out TV Tupi's former licenses or chan­
nels in order to foster competition with TV Globo. It appears that de­
spite TV Globo's reputed loyalty to regimes in power since 1964, gov­
ernment officials began to feel uneasy about the degree of power that
TV Globo had accumulated over the Brazilian viewing audience.I'

Television and the State in Brazil

Because of their economic power and value to the elite and the
state, large media organizations such as TV Globo may assert indepen­
dent interests. But even under bureaucratic-authoritarian or corporatist
regimes, media become a major tool of government. Media can be used
to encourage identification with the elite or "symbolic participation" by
the masses. Media can also be used to mobilize mass support when the
regime considers it desirable. These possibilities occasion a more subtle
interplay of commonly held ideological and hegemonic interests among
ruling elites, dominant institutions (including key media), and diver­
gent interests. Some writers on cultural dependency have predicted the
development of both conflict and identity of interests between national
elites and foreign media, for instance, and some writers on media-state
relations perceive much the same interplay of conflict and ideological
harmony between national media and the state."

In the case of Brazil, it appears that trends toward media-state
interdependence have been accelerated. Yet TV Globo is atypical of
Third World mass media in the enormous power it has amassed vis-a­
vis the state. The state usually mediates between television and society
by using its economic power or regulatory and concessionary control.
Also, other economic interests, such as advertisers, often exercise some
control in media decisions.

Within Roberto Marinho's empire, however, TV Globo has
achieved a remarkable degree of horizontal integration into other in­
dustries (radio, music recording, newspapers, and publishing, as well
as industries outside the media such as fashion and real estate). TV
Globo also has its own vertical integration and controls all aspects of TV
production, research, and marketing, an arrangement that endows it
with significant economic power. Moreover, TV Globo dominates both

142

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718


TELEVISION IN THE TRANSITION IN BRAZIL

audience ratings and the consequent advertising income, receiving
slightly over 60 percent of the money spent on television advertising.
The second-ranked network, SBT, claims only 20 percent of the audi­
ence and 11 percent of the advertising revenue, while TV Manchete
gets 6 percent of the audience and 11 percent of the revenue and TV
Bandeirantes, 5 percent of the audience and 10 percent of the revenue.f
This distribution has resulted in the audience being highly segmented:
TV Globo targets and draws the mass audience, TV Bandeirantes and
TV Manchete seek the elite and upper middle class, and SBTaims at the
lower-middle and lower classes. The networks other than TV Globo,
particularly TV Bandeirantes and TV Manchete, are significant because
in targeting more elite audiences, they often set journalistic trends that
ripple through other media and through TV Globo itself. What is most
striking, however, is the great economic and political power amassed by
Roberto Marinho and TV Globo, which results in the state having less
mediating power in TV Globo, its program line, and its relationships
with other actors.

Consequently, TV Globo has been increasingly able to pursue its
own agenda and interests. These interests may at times coincide with
other bourgeois interests or with government interests, but not always.
For example, TV Globo's editorial line resists the expressed interests of
the government and other economic groups by opposing expanded Bra­
zilian relations with Angola.

Television and the Transition from Military to Civilian Rule

The transition from military to civilian rule in Brazil would be
expected to have resulted in major changes in the content of television,
particularly in the political content of news programs. One would ex­
pect the civilian regime, known as the Nova Republica, to exert notice­
ably less overt censorship on political and "moral" topics. But continu­
ities remain in the basic political structure of Brazil, the relationship of
key groups to the state, and the economic power vested in television's
major advertisers (national capital, state-owned corporations, and mul­
tinationals). All these continuities suggest that the essential structure
and content of television, news as well as the sociopolitical commentary
implicit in much nationally produced entertainment, will not change
much.

The era of democratic governments, which began in 1945, was
ended by the military coup in 1964, and the ensuing Brazilian military
regimes used corporatist institutions to assert their legitimacy. They re­
tained some elements of democratic representation by keeping the leg­
islature open and used mass social institutions, like mass media, to
mobilize limited amounts of public support.9 The resulting model was a

143

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718


Latin American Research Review

form of corporatism that was more exclusionary than inclusionary (as
defined by Alfred Stepan). Such a model violates many of the underly­
ing traditions of the organic-statist model and may lead a society to
reject the regime and return to a more inclusionary form of corporatism
or perhaps even to pluralism or electoral democracy.!" This prediction
seems to have been borne out in the Brazilian case. The initial military
regimes (between 1964 and 1974) were based on exclusionary policies
that made it almost impossible for the succeeding military regimes
(from 1974 to 1984) to achieve hegemony or consent to rule without
continued repression. As Stepan has observed:

. . . though polarization is functional for installation [of corporatist regimes] by
exclusionary policies, there are costs for the regime. Precisely because of the
societal polarization and the selective targeting of coercion, there is almost no
chance, no matter how successful the regime might be in some of its subse­
quent economic policies, that it could achieve an ideologically hegemonic situa­
tion in the Gramscian sense. Given this "birth defect" of the regime, even eco­
nomic growth and increased economic distribution will not greatly diminish the
regime's dependence on visible and credible coercive mechanisms. 11

The last two Brazilian military governments, the Geisel and Fi­
gueiredo regimes, perceived that they were losing legitimacy, perhaps
initially due to faltering economic growth. They apparently tried to
compensate by opening the regime to more inclusionary policies, par­
ticularly via symbolic inclusion through the media. Several campaigns
were conducted to make Brazilians feel positive about the country, re­
flected in such slogans as "Este e um pais que vai para frente." A num­
ber of analysts, from neo-Marxists to contributors to the New York Times,
concluded that TV Globo's telenovelas (prime-time serials) seemed to be
written to create a positive image of Brazil and the military regimes'
"economic miracle.,,12 But the leadership of these regimes were not ca­
pable of forging a coalition of support broad enough to achieve ideo­
logical hegemony without coercion or the "legitimacy" conferred by
economic growth.

The gradual transition to civilian rule in Brazil between 1974 and
1985 seems to represent an effort to build broader "hegemonic" accep­
tance of key elite goals that were largely related to maintaining eco­
nomic stability in a state capitalist pattern. In 1984 and 1985, the cam­
paign for direct elections was diverted into a campaign to find a widely
acceptable civilian presidential candidate for "indirect" elections by an
electoral college, which was made up of the Congress and some state
officials. What emerged was a controlled transition to President Tan­
credo Neves, who died before he could be inaugurated, leaving Vice
President Jose Sarney in power.

Television played a key role in the transition, particularly TV
Globo, which was probably indispensable in consolidating the transi-

144

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718


TELEVISION IN THE TRANSITION IN BRAZIL

tion. But this period also revealed the limits on the ability of mass me­
dia to create or sustain hegemony when opposed by powerful social
movements using other communication systems. These limits were par­
ticularly evident in the role played by TV Globo in the original cam­
paign in 1983 and 1984 to get rid of the military regime by immr Jiate
direct elections (the diretas ja campaign). Following a line that seemed
consistent with the network's perceived ties to the military government,
TV Globo either ignored or gave negative coverage to this campaign by
the civilian opposition. The movement grew from various sources of
support: the backing of party organizations and state governors, the
use by governors and other leaders of local or regional media (including
television stations other than Globo), effective street demonstrations in
more than a thousand cities during four months, support from major
newspapers, and radio coverage.P All this support reflected the pub­
lic's strong desire for a civilian regime and a change in leadership, as
confirmed by several public opinion polls taken during this period.

One example of TV Globo's initial "negative" coverage occurred
on 25 January 1984, when its evening news program, Journal Nacional,
devoted only forty-five seconds to a rally in Sao Paulo favoring direct
elections, treating it merely in the context of a city festival. Public pres­
sure increased, however, and TV Globo soon switched sides, with visi­
ble impact on its coverage. In early April 1984, TV Globo gave a major
rally for direct elections in Rio one hour's coverage spread throughout
the day, including the prime-time 8 p.m. telenovela and newscasts. The
audience was clearly ready for this kind of coverage. More Brazilians
watched the Rio rally in April (83 percent in Rio and 60 percent in Sao
Paulo) than watched the World Soccer Cup games. After this rally, TV
Globo assumed a critical role by ignoring censorship warnings and
airing live coverage of demonstrations during days and evenings as
well as in formal newscasts. The network also "loaned" to the move­
ment its popular sportscaster Osmar Santos, who became the cam­
paign's prime representative and public symbol. 14

TV Globo's Move to Support the Transition

The reasons behind TV Globo's switch to supporting the cam­
paign for direct elections and subsequently throwing its weight behind
a civilian candidate in the indirect "elections" reveal a great deal about
the role of television in the politics of hegemony in Brazil. TV Globo
switched sides at the critical moment, when strong momentum toward
civilian rule had already been created and the will to resist-even
within the military elite-had waned. When the elite fragmented over
the issue of civilian rule, TV Globo managers perceived the direction

145

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718


Latin American Research Review

that major elements were heading and switched to support a new coali­
tion, thus following its own interests.

According to Cesar Cuimaraes and R. A. Amaral Vieira, TV
Globo President Roberto Marinho followed the move by the moderate
military-civilian elite alliance known as the "Castellista" group (those
associated with former military Presidents Castello Branco and Geisel).
This alliance decided to try to preserve its dominance by dumping an
unpopular candidate backed by the military and promoting a moderate
conservative. IS

A competing, or perhaps supplementary, hypothesis is that TV
Globo was disturbed by the prospect of falling too far behind its audi­
ence. Coverage of the campaign for direct elections was becoming
"massive" in print media and on other network news programs, a trend
that made Globo's lack of coverage more noticeable. TV Globo film
crews and trucks were beginning to encounter rock-throwing on the
streets during demonstrations supporting direct elections. This lag con­
trasted distinctly with TV Globo's usual ability to anticipate or quickly
adapt to new audience interests. 16 For example, earlier in the process of
political transition, TV Globo had followed its competitors' leads fairly
quickly in putting on critical interview shows. One Veja story on inter­
view news on TV Globo in 1981 concluded that "if it gets ratings, then
Globo will do it" ("se da Ibope, a Globo faz").17 It must be remembered
that although TV Globo contributes greatly to creating consensus by
exercising ideological leadership in a variety of widely watched pro­
gramming, the network is above all a commercial enterprise that could
not, or would not, risk alienating much of its audience for a political
cause that appeared to be failing.

In addition to suffering public criticism of its hesitance to sup­
port the campaign for direct elections, the management of TV Globo
apparently suffered a good deal of internal criticism as well. Several
journalists and academics interviewed in 1986 noted that a number of
TV Globo journalists were highly critical of the station's position and
may even have threatened to strike if Globo did not begin to support
the campaign for direct elections. IS

There is also some evidence that specific actions by the Figuei­
redo military regime had alienated Globo's management. They were
annoyed with recurrent censorship, particularly the government's at­
tempts to censor television coverage of the congressional vote on direct
elections, for which Globo had made expensive preparations. Globo
management were also displeased with the granting of several televi­
sion station licenses to the Manchete Group, which looked like a poten­
tially strong competitor. Perhaps most important, Marinho was very
opposed to the official civilian presidential candidate of the government
party, Paulo Maluf of the Partido Democratico Social. Several academics

146

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718


TELEVISION IN THE TRANSITION IN BRAZIL

and journalists interviewed in 1986 concluded that Globo news cover­
age was clearly slanted against Maluf, as evidenced by taking remarks
out of context, editing remarks, and looking for mistakes.

Above all, TV Globo's leadership has always been pragmatic and
business-oriented. The early steps to organize TV Globo, including
some special favors granted in TV Globo's then-tentative joint venture
with Time-Life, were taken under the premilitary government of [oao
Goulart. 19 Although Roberto Marinho apparently has some lasting po­
litical enemies (like Leonel Brizola and Paulo Maluf), he is generally
pragmatic where politicians are concerned. This observation is admit­
tedly somewhat at odds with the idea that Marinho and TV Globo have
been loyal to the military "Castellista" group.

A more easily defensible hypothesis is that TV Globo followed its
own interests as well as a shift in the underlying elite consensus. This
shift took place after the strength of the direct elections campaign be­
came clear, reflecting the unpopularity and perceived illegitimacy of
continued military rule shown in polls conducted by IBOPE (Instituto
Brasileiro de Opiniao Publica e Estatistica), Gallup, and the Folha de Sao
Paulo between 1980 and 1986. Many of tile elite decided to support a
moderate opposition leader in indirect elections as a compromise. The
candidate who emerged, Tancredo Neves, was acceptable to many gov­
ernment party politicians and members of the military, especially after
he accepted as his running mate Jose Sarney, former leader of the gov­
ernment party.

But TV Globo seems to have gone beyond merely following the
elite coalition. Unlike some other elements of the elite, TV Globo could
not follow its own interests and still participate in an attempt to oppose
a mass movement by the majority of the population (and television
audience). Veja observed that "Globo certainly did not become con­
verted to the movement calling for direct elections. What it did was
recognize the journalistic importance of the events and simultaneously
recognize that to remain outside the movement could be highly preju­
dicial to its larger strategic interests."?"

Television and the Nova Republica

The process discussed above indicates substantial elite continuity
between military and civilian governments. The questions that arise are
these: does essentially the same authoritarian effort continue, or does a
transition occur into a different style of hegemony, a more pluralistic
mass politics? This researcher found strong continuities in the role of
television. That is to say, political support is being mobilized by the
civilian regime through media in a manner similar to the military's use
of television but one that reflects a different coalition of elites.

147

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718


Latin American Research Review

A critical starting point in defining the current situation is the
structural position of television vis-a-vis the state. TV Globo's economic
power, based on the vertical and horizontal integration outlined above,
has not been broken up by the new regime. Perhaps its power remains
untouched because TV Globo represents a tool, albeit a potentially dou­
ble-edged tool, that the state does not want to diminish. Regardless of
regime changes, the continued increase in urban population and in
middle and working classes translates into a continuing growth in mass
society in Brazil, which is largely shaped by mass media, particularly
television and TV Globo. Continuing to incorporate TV Globo into the
hegemonic apparatus for perpetuating ideologies favorable to elite in­
terests (including those of TV Globo) makes as much sense under civil­
ian regimes as under military rule. An interesting trend to watch, how­
ever, is the countertendency for the general audience dominated by TV
Globo to be segmented into smaller audiences defined by social class.
Although the Sistema Brasileira de Televisao (SBT) was not a major
factor in the political transition, it has become a major factor in the
current audience segmentation because it is drawing the lower-middle­
class and lower-class audience away from TV Globo. This trend has the
longer-run potential to diminish TV Globo's dominant role in program­
ming for virtually the entire Brazilian audience.

Although media critics in the 1970s began to believe that the
Globo group was a committed ally of the military, it seems more accu­
rate to characterize Globo as a major element of the Brazilian power
structure, which for a time tended to favor military rule. Indeed, TV
Globo promoted the Sarney government's recent economic plan, the
Plano Cruzado, as ardently as it ever promoted plans of the military
regimes. Several persons interviewed for this study noted that in order
to assure TV Globo's support, the government apparently informed
Marinho of the plan before many administration figures or state gover­
nors were told.

Moreover, some real benefits have accrued to TV Globo under
the civilian government. Overt controls on television, like censorship,
have definitely lessened under the new civilian regime. The authorities
do not seem to be exercising any political censorship, although self­
censorship and an ingrained disinclination to offend authorities proba­
bly still limit criticism of government. Relatively little "moral" censor­
ship is occurring now, although debate continues on this issue. A poll
taken by the Folha de Sao Paulo in February 1985 in Sao Paulo showed 41
percent of the general public favored some censorship, but of sex (57
percent) or violence (38 percent) rather than politics (4 percent). It
should be pointed out, however, that as in the past, some of TV Globo's
competitors are bolder in exploiting new openings in censorship. For

148

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718


TELEVISION IN THE TRANSITION IN BRAZIL

example, TV Manchete moved first to show more nudity in telenovelas
like Dona Beija and in miniseries, then TV Globo followed suit.

Both news and entertainment programming on the various net­
works have responded to the decline in censorship. The most impor­
tant news episodes were probably those shown during the campaign
for direct elections. Since the transfer of power, news programs have
also featured more open criticism in the form of commentaries and edi­
torials. Even TV Globo recently announced the debut of a group of
"essayists" or commentators. News coverage of elections and cam­
paigns has also expanded greatly, first in the 1984 elections but particu­
larly in the 1986 gubernatorial and congressional campaigns. Another
innovation in 1986 was free, uncensored television time for candidates'
views and debates. An increase in televised information on candidate
choices is also demonstrated by analyses of polling data before and after
the initiation of daily, hour-long slots for campaign messages and de­
bates. For example, the rise of certain candidates, such as Oreste Quer­
cia in Sao Paulo, has been attributed by analysts, candidates, and poll­
sters to the effective use of increased television coverage;"

Equally dramatic has been the opening up of social criticism in
the telenovelas (prime-time serials). In this area, TV Globo has led the
way. According to television critics, Globo offered more direct political
criticism during the transition in the telenovela 0 Bem Amado than in its
main news program. Journal Nacional was instead judged more likely to
portray "reality in accordance with government policy."22 In producing
telenovelas, Globo has frequently chosen authors with critical perspec­
tives. For example, Dias Gomes, who wrote 0 Bem Amado and is cur­
rently directing the creation of new novelas for TV Globo, is a former
member of the Partido Comunista do Brasil.

Perhaps the most noticeable intrusion of political and social com­
mentary into the telenovelas came after the transition with the airing of
Roque Santeiro, a series that was completely prohibited by government
censors ten years earlier. Written by Dias Gomes and Aguinaldo Silva,
the telenovela's screenplay describes life in an old-fashioned Northeast
Brazilian town dominated by a corrupt "colonel," whose rivals are a
liberal priest and an enigmatic newcomer. The novela's director, Paulo
Ubiritan, described Roque Santeiro as "Globo's way of marking the pas­
sage from the Old to the New Republic." Minister of Government Re­
form Paulo Lustosa found it "a critical appreciation of Brazilian society,
of elite behavior and the vices of the political process.,,23 Another
novela author called it "a fable about the difference between official
reality and factual reality, a celebration of the end of the lies of the old
regime.,,24 Opinion research has shown that middle-class interviewees
in all regions of Brazil welcomed Roque Santeiro as proof of the liberaliza-

149

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718


Latin American Research Review

tion of censorship and wanted more Brazilian productions to be "realis­
tic" and "critical" about Brazilian life.25 In fact, Roque Santeiro was popu­
lar with virtually everyone, averaging an unprecedented 80 percent of
the audience for eight months and over 90 percent for key episodes.

Some instances of "moral" censorship continue nevertheless.
The first Minister of Justice under the Nova Republica, Fernando Lyra,
reduced censorship except in the cases of [ean-Luc Godard's film Hail
Mary and two episodes of Roque Santeiro. The new Minister of Justice,
Paulo Brossard, is described by subordinates as "wishing to enforce the
law" that prohibits offenses against "good morals" (bons costumes). Cuts
have been required in sex scenes in at least two episodes of Selva de
Pedra and others in Corpo a Corpo and Um Sonho a Mais. 26

Corporatist Opposition, Old Media, and New Media

Unlike models of mass politics in which competing groups form
opposition political parties, the mechanism for opposition in corporatist
states is problematic. There is a lingering effect of the "concession
theory" of interest groups, taken from Roman law, which holds that all
groups must be charted or even initiated by the state. This approach
conflicts with the notion that political movements should articulate the
interests of the constituents.

Other models view corporatism as coming up from society in­
stead of down from the state or Iberian tradition or both.27 In this
model, even without efforts by the state to force interest groups into a
corporatist mold, some groups in current regimes may elect to pursue
traditional models of corporatist representation with which they have
succeeded in the past.

Thus Brazilian "corporate" institutions such as unions, the Cath­
olic Church, neighborhood organizations, and landowners associations
may continue to use vertical or corporatist channels for articulating par­
ticular demands even under the Nova Republica. The new regime,
however, seems to prefer the model based on mass politics and mass
mobilization of support for key policies through the media. The hy­
pothesis argued here is that this continued hegemonic use of mass me­
dia has an exclusionary effect on opposition groups. Although such
groups try to gain access to mass media, the more activist labor unions
and the Church, for example, are also beginning to use more limited or
"little media" to build support for corporatist expression of demands or
for more confrontational class politics, such as strikes, land occupa­
tions, and boycotts. These groups also use "little media" to oppose the
current maseiiicadio ("massification") of Brazilian society on the grounds
that the mass media facilitate the continued hegemony of existing
elites. 28

150

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718


TELEVISION IN THE TRANSITION IN BRAZIL

The first major indicator of the use of alternative "little media" is
the increase in the number of small, local periodicals in Brazil. Between
1981 and 1986, at least a thousand new periodicals have sprung up, the
majority since 1984.29 Most are published by groups like labor unions,
church-sponsored "base communities" (comunidades de base), and neigh­
borhood associations, with relatively few published by mass politics
groups such as political parties.

Another case in point is the growth of groups experimenting
with "popular video" in Brazil. According to Luis Santoro, coordinator
of the national popular video association (the Associacao de Video no
Movimento Popular), most of these groups first attempt to articulate
their own issues and problems on video, generally using inexpensive
cameras and home recorders. Then groups may try to exchange their
videos with individuals or groups in other areas in order to communi­
cate their ideas.i'"

The primary sponsors of such efforts; to date have been the
Sindicato dos Metahirgicos and the Catholic Church. Both groups urge
local branches to make videos, then become part of an organizational
communication network for exchanging and distributing tapes. The
union's efforts are quite sophisticated. Professional video producers
have been hired as advisors to train union personnel to make videos.
The unions have also been the first to produce tapes centrally of events
like speeches by union leaders and to produce alternativistic documen­
taries covering news events. These tapes are then distributed nationally
as an adjunct of the unions' communication system.

Other video producers, including the Church base communities,
seem to have a less structured exchange system so far, although the
national popular video association hopes to expand that function. At
this point, the association is loosely coordinating disparate groups, in­
cluding the unions, various Church-sponsored groups, women's groups,
musical or cultural heritage groups, indigenous (Indian) groups, and
various community associations. 31

One group, Olhar Electr6nico of Sao Paulo, has been improving
the technical quality of video production and arranging to have them
broadcast on independent television stations in Sao Paulo. This group
and the Metallurgical Workers Union apparently intend to develop the
capacity to produce broadcast-quality material as well as "alternative"
video. Thus if they are permitted greater access to broadcasting in the
future, they will be ready to seize the opportunity.V

Conclusions

Brazil seems to be developing a new model of media-state rela­
tions, one that is not described well by any of the four classic theories of

151

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718


Latin American Research Review

the press. In order to comprehend the role of media in Brazil, one must
understand its particular corporatist heritage, which is commingled
with elements of populist manipulation of media and mass politics. In
analyzing Brazilian television, the corporatist framework helps explain
how TV Globo has achieved more autonomy and power in government
decision making than one might expect in a media system usually de­
scribed simply as authoritarian. The mixture of corporatism with mass
politics is necessary, however, for understanding how TV Globo's hege­
mony, combined with that of the state, could still be temporarily under­
mined by a mass campaign for direct elections and civilian rule. 33

The corporatist model may also be helpful in analyzing the cur­
rent use of alternative media, particularly video cassette recorders, by
opposition groups. These groups seek an entree into mass politics and
mass media through the reformed allocation of broadcast licenses,
which has been a major issue in the 1986-87 deliberations of the consti­
tutional convention. Currently, however, opposition groups find it nec­
essary to create alternative media channels of production and distribu­
tion. Their needs are now easier to meet not only because of reduced
censorship and repression under the Nova Republica of Jose Sarney but
also because video cassette recorders and small-scale printing and copy­
ing are now increasingly accessible to small opposition movements or
minority interest groups.

NOTES

1. Fred Siebert, Wilbur Schramm, and Theodore Peterson, The Four Theories of the Press
(Urbana: University of Illinois Press, 1965).

2. Alfred Stepan, The State and Society: Peru in Comparative Perspective (Princeton, N.J.:
Princeton University Press, 1978), 26-27; James M. Malloy, Authoritarianism and Cor­
poratism in Latin America (Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 1977); Guillermo
A. O'Donnell, Modernization and Bureaucratic Authoritarianism: Studies in South Ameri­
can Politics (Berkeley: University of California, Berkeley, Institute of International
Studies, 1973); and Howard Wiarda, Corporatism and National Development in Latin
America (Boulder: Westview, 1981).

3. Fernando Henrique Cardoso, '1\ssociated-Dependent Development: Theoretical and
Practical Implications," in Authoritarian Brazil, edited by Alfred Stepan (New Haven,
Conn.: Yale University Press, 1973); and Peter Evans, Dependent Development: The
Alliance of Multinational, State, and Local Capital in Brazil (Princeton, N.J.: Princeton
University Press, 1979).

4. Cesar Guimaraes and R. A. Amaral Vieira, A Televisiio Brasileira na Transicdo: Urn Caso
de Conversiio Rdpida a Nova Ordem, Serie Estudos no. 44 (Rio de Janeiro: IUPERJ,
1985); interview with Amaral Vieira, Rio de Janeiro, 29 July 1986.

5. Joseph D. Straubhaar, "The Transformation of Cultural Dependency: The Decline of
American Influence on the Brazilian Television Industry," Ph.D. diss., Fletcher
School of Law and Diplomacy, Tufts University, 1981. See also Sergio Mattos, The
Impact of the 1964 Revolution on Brazilian Television (San Antonio, Tex.: Klingensmith,
1982); and Sergio Mattos, "Advertising and Government Influences on Brazilian
Television," Communication Research 11, no. 2 (April 1984):203-20.

6. Joseph Straubhaar, "Brazilian Television: The Decline of American Influence," Com­
munication Research 11, no. 2 (April 1984):221-40; and Maria Elvira Bonavita Federico,
Historia da Comunicacao: Radio e TV no Brasil (Petr6polis: Vozes, 1982).

152

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718


TELEVISION IN THE TRANSITION IN BRAZIL

7. See Raquel Salinas and Leena Paldan, "Culture in the Process of Dependent Devel­
opment," in National Sovereignty and International Communication, edited by Kaarle
Nordenstreng and Herbert Schiller (Norwood, N.J.: Ablex, 1977); and Ingrid Sarti,
"Communication and Cultural Dependency: A Misconception," in Communication
and Social Structure, edited by Emile McAnany, Noreene Janus, and Jorge Schnitman
(New York: Praeger, 1981). Both these essays discuss national and foreign elite con­
flicts in cultural dependency. A sophisticated discussion of media-state conflict and
mutual interest can be found in Elizabeth Mahan, "Commercial Broadcast Regula­
tion: Structures and Processes in Mexico and the United States," Ph.D. diss., Uni­
versity of Texas at Austin, 1982; and in Mahan, "Industry-State Relations in Mexican
Television," Journal of Communication 1985.

8. Laurel Wentz, "Soap Operas Slip Sales Pitches into Scripts," Advertising Age, July
1984, p. 25; "SBT: Lider Absoluto da Vice-Lideranca," advertisement in Veja, 10 Feb.
1988; and "Como Misturar Propaganda a Emocao das Novelas," 0 Estado de Sao
Paulo, 9 Sept. 1983, p. 17. For a history of advertising development, see Sergio
Mattos, "Domestic and Foreign Advertising in Television and Mass Media Growth:
A Case Study of Brazil," Ph.D. diss., University of Texas at Austin, 1982.

9. Voto de Desconiianca: Eleicoes e Mudanca Politica no Brasil, 1970-1979, organized by
Bolivar Lamounier (Petr6polis: Vozes, 1980), 17.

10. Stepan, Stateand Society, 46.
11. Ibid., 86.
12. Gabriel Cohn, "Uma Grande Caixa de Resonancia." Folha de Sao Paulo, 18 Nov. 1979,

Folhetim section, p. 3; and Alan Riding, "On a Booming Television Network, Brazil
Gets a Clearer View of Itself," New York Times, 1 Dec. 1984.

13. Interview with David Fleischer, chair of the Departamento da Ciencia Politica, Uni­
versidade Nacional de Brasilia, 29 July 1986. Interview with Carlos Eduardo Lins da
Silva, Managing Editor of the Folha de Sao Paulo, 4 Aug. 1986

14. "Capricha, Garoto: Osmar Santos Vira 0 Pr6prio Simbolo das Diretas," Veja, 14 Mar.
1984, 54-60.

15. Interview with Fleischer. See also Guimaraes and Amaral Vieira, Teieoisao Brasileira
na Transicao; and interview with Amaral Vieira.

16. Interview with Alvaro de Moya, staff member of 0 Estado de Sao Paulo, 4 Aug. 1986,
Sao Paulo.

17. Veja, "Se Da Ibope, a Globo Faz," 12 Aug. 1981.
18. Interviews with Fleischer, Lins da Silva, and Moya.
19. Straubhaar, "Transformation of Cultural Dependency."
20. Veja, "Diretas no Video," 18 Apr. 1984, pp. 93-94.
21. This interpretation is based on a series of multistate public opinion surveys con­

ducted by LPM-Burke for Veja. See "0 Calor da Reta Final," Veja, 22 Oct. 1986.
22. Interview with Lianne Alves, television critic for 0 Estado de Sao Paulo, 5 Aug. 1986,

Sao Paulo.
23. "Mania Nacional," Isto E, 14 Aug. 19~5, pp. 32-35.
24. Carlos Lombardi, "Novela Tambem E Politica," Folha de Sao Paulo, 6 Jan. 1986.
25. The survey cited was "Brasil Video," which polled three hundred individuals in

upper-class and upper-middle-class neighborhoods (classes A and B). See "Urn
Novo Consumidor Gerado pela Tv," Journal da Tarde, 27 June 1986.

26. Censorship under Justice Minister Fernando Lyra is discussed in "Dias Gomes no
Convivio Diario com a Censura," a Estado de Sao Paulo, 25 Aug. 1986. Censorship
under Minister Brossard is reported in "Censura Proibe Duas Cenas de 'Selva de
Pedra,'" Folha de Sao Paulo, 5 Mar. 1986; and in the same paper in ''A Censura
Continua Co-autora das Novelas," 22 June 1986.

27. On corporatism as rising from society, see Ronald Rogowski and Lois Wasserspring,
Does Political Development Exist? Corporatism in Old and New Societies (Beverly Hills:
Sage, 1971). On corporatism's basis in Iberian tradition, see Wiarda, Corporatism and
National Development, 51-72.

28. Cohn, "Uma Grande Caixa de Resonancia": and interview with Muniz Sodre, direc­
tor of the Programa de Comunicacao Social, Universidade Federal do Rio de Janeiro,
14 July 1986.

153

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718


Latin American Research Review

29. This estimate in the increase in periodicals in Brazil came from the Rio de Janeiro
office of the Library of Congress, as reported by Eugene Bigler in an interview in
Washington, D.C., 16 Apr. 1986.

30. Interview with Luis Fernando Santoro, coordinator of the Associacao de Video no
Movimento Popular, 20 July 1986; see also Video Popular: 0 Boletim da Associaaio de
Video nos Movimentos Populares 3, no. 5 (June 1986):1-2. This periodical is published
in Sao Paulo.

31. Interview with Santoro.
32. Ibid.; and interview with Regina Festa, journalism professor at the Universidade de

Sao Paulo, 20 July 1986, in Sao Paulo.
33. Riordan Roett, Politics in a Patrimonial Society (Boston: Allyn and Bacon, 1972).

154

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0023879100022718



