® CrossMark

History of the Press in Equatorial Guinea
in the 20th Century: Periodicals

Published in Equatorial Guinea
1901-2000

Carlos Gonzalez Echegaray

INTRODUCTION

No one today doubts that the press is an essential tool to know and understand
recent history of countries and nations. And not just from the standpoint of politics
and economics but also of everyday life, reflected in these types of publications,
sometimes undervalued by historians and others. The evolution of the press in
developed countries has been the subject of several studies. A parallel action is
needed for the still recently established African states, paying special attention to
the post-independence period. For this research an inventory of the titles of those
publications is essential, as well as bibliographic data that can be documented.

It is not easy to imagine that Equatorial Guinea (EG), such a small country with
few people, has given birth to such wide journalistic production from the
introduction of printing there until the end of the 20th century.

A Spanish colony until 1968, the appearance of the press in EG anecdotally
coincides with the beginning of the century (1901). Later, as colonization
progressed, the existence of journals became more necessary and, with them, a
phenomenon that would grow with the independence of the country: the fact that
many of these publications were published and printed abroad, mainly in Spain.

Part of the material described is located in two of this author’s earlier works, one
of them concerning the colonial era (one published in the journal CIDAF)! and the
other in the tribute to Max Liniger-Goumaz after independence.? From this basis
and as an overview, I have tried to reconstruct the complete history of periodicals in

CARLOS GONZALEZ ECHEGARAY was honorary president of the Spanish
Association of Africanists, and the co-founder and director of the National Hemeroteque, a
national institution with collections of all periodicals (journals, magazines and others)
published in Spain. He also studied Guinean languages and the history and culture of the
Basque country. He died on 1 December 2013 aged 92. This article, his last work, has been
translated from Spanish by his daughter Itziar Gonzalez. Its publication is a tribute. The
editors also fully acknowledge the contribution of Inés Plasencia, a doctoral student of the
Autonomous University of Madrid researching the history of photography in EG during the
colonial period, who has provided invaluable assistance in editing and advising
on the English translation and providing further editorial apparatus included as footnotes.
Email: iciar.gonzalez@csic.es

! Gonzalez Echegaray, Carlos (2001) ‘Publicaciones periddicas en Guinea Ecuatorial a
partir de la Independencia’, Cuadernos (CIDAF), vol. XV (2).

2 Gonzalez Echegaray, Carlos (2001) ‘Publicaciones periddicas en Guinea Ecuatorial
durante la colonia’, en Mélanges euro-africains offerts au Prof. Max Liniger-Goumaz Vol
1. Alcobendas (Madrid): Editorial Claves para el futuro, pp. 265-72.

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1017/S026667311500001X&domain=pdf
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1017/S026667311500001X&domain=pdf
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1017/S026667311500001X&domain=pdf
https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

viii Introduction

the country up until the end of 20th century. Thus the hemerographic evolution
during the first century of its existence is described in this article.

In order to take a broad perspective, it was necessary not to restrict the work to
the printed press, the most striking element, but also to extend the theme to all
publications regarded as serials in the current nomenclature. The current paper
thus includes periodical publications comprising official papers (statistical studies,
censuses, year-books etc.) with highly striking characteristics.

The vagueness of some of the data will draw the reader’s attention, mainly those
referred to as sporadic publications with limited distribution. On the other hand,
these cases correspond frequently with very difficult conservation of the material,
the paper on which they are printed. It is precisely such circumstances that make it
so difficult to systematize this process. To do so, several times I have had to use
vague and undetermined references that, however, help probe the existence of such
publications. In this way, documented or recorded issues refer to copies that have
been located or copies specifically cited in bibliographic sources known to be
highly credible; otherwise, their existence is assumed only as possible without
being confirmed.

The first part of this paper is divided into two chronological parts established
with notable qualitative and quantitative differences: a prior colonial period and a
later autonomous phase, both constituting a clear hemerographic unity. By
contrast, the independence period and the first exile phase and the second, during
the Obiang presidency have different characteristics, the new circumstances of the
last period of the 20th century notwithstanding.

In the first place the appearance of the first publication in 1901, El eco de
Fernando Poo, must be remarked on despite its short life. More important is the
appearance of the magazine La Guinea Espaiiola® published from 1903 by the
Claretian missionaries, which lasted up until 1969, some months after the
declaration of independence, under the dictatorship of Francisco Macias. Among
the newspapers Ebano (1939) must also be highlighted; it ran regularly until 1968
and later, with an unavoidable impact on the official tyranny. Years after the release
of Ebano another magazine was launched in Bata, Pozopoto (1951), with a similar
duration to that of its predecessor publication.

President Francisco Macias Nguema’s dictatorship arrived with independence
producing a total deculturation in the recently born Republic and generating an
exodus of people involved in the cultural life of EG, who mostly took up residence in
Spain and began new activities there. These changes were reflected in many
magazines, usually short-lived and low frequency, in which Guinean exiles described
their political activities and, in some cases, simply looked to come together to
reinforce the social bonds of the different Guinean ethnic groups.

In 1979 the ‘coup for freedom’* pushed Macias out, who was replaced as head
of government by his nephew, Teodoro Obiang Nguema. This change generated
hope for the exiles, many of whom returned to EG, some initially working with the
new government. Later, these hopes were frustrated and a second exile period
began giving rise to new political and ethnic associations and thereby to numerous

3 Ilustrations of this and other publications discussed in this article are available within
the SUPPLEMENTARY MATERIALS file, being the original Spanish language version of
this paper.

4 Obiang’s coup d’état is referred to in different forms in English, and as ‘golpe de
libertad’, in Spanish. In this article, we opted for ‘coup for freedom’ following Max Liniger-
Goumaz’s Historical Dictionary of Equatorial Guinea (2000, first edition 1992).

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

Introduction ix

platforms of opinion that, like those of the previous period, were characterized by
their poor circulation and the absence of periodicals.

All the Guinean ethnic groups — the Fang, Ndowe, Bubi and even the minority
Annoboneses — created their organs of opinion in Spain. Several political parties
positioned close to other Spanish parties with similar ideologies received some
protection from them. A curious phenomenon was that some magazines were
edited in Germany, Switzerland and the United States.

During the last two decades before independence, taking advantage of a certain
openness of the government, magazine production in EG was the largest the
country had seen, with a diverse display of titles. Some specialist associations
created journals, like the one with the acronym AGECDEA, corresponding to the
baroque title Asociacién guineo ecuatoriana de cuidado y defensa a la edad avanzada
(Equatorial-Guinean association for the support and care of the elderly). During
this time there were also magazines edited by schools at different levels. The
Spanish Cooperation also contributed, allowing the publication of high quality
magazines, such as Africa 2000, or those with significant content such as El Patio.
Unfortunately, this work declined in the years that followed.

During the later years considered in this article, journalism experienced
progressive capitalization, in parallel to its de-politicization, a common phenom-
enon with the European press, though more challenged here by the lack of material
resources of the political parties and cultural associations. Their inability to
influence public life made way for new foreign businessmen, who saw an
opportunity to take advantage of a field that had a duty to prosper, despite the slow
development of the country. The consequence of this evolution is clear:
demonstrating that for the existence of an independent and prosperous press a
certain openness guaranteeing freedom of society is fundamental.

COLONIAL AND INDEPENDENCE STAGE

The first hemerographic evidence dates back to the beginning of the twentieth
century. In 1901, a fortnightly newspaper entitled E!l Eco de Fernando Poo lasted
until issue 7, which seemed to be due to the breakdown of the printing machine.
This magazine was an initiative of Governor José de Ibarra Autran and Enrique
Lopez Perea, who published several works about EG in 1906 and 1912.

This first attempt was followed by a two-year dry period until 1 April 1903,
when a bi-weekly magazine appeared, La Guinea Espariola, edited and printed by
the Claretian missionary order Sons of Corazén de Maria. This magazine lasted
more than half a century, until some months after the declaration of independence
(1969). After independence it changed its name to La Guinea Ecuatorial.

In 1901 Father Armengo Coll transported a single printer from Spain. The first
issue of this journal was published on 1 April of 1903, once it had got a press
license. It had a subtitle that literally read ‘Peridédico Quincenal. Defensor y
Promotor de los intereses de la colonia’ (Bi-weekly newspaper. Defender and
Promoter of the interests of the colony). Its slogan was Dios, Patria, Colonia (God,
Country, Colony), confirming the intentions of the Spanish government,
announced a few months before (on 25 January), ‘to promote the religious,
material and moral interests of our loved colony in the Gulf of Guinea’. It was
projected as ‘an informative, descriptive and entertaining magazine’.

It had four pages; the third issue changed its format to folio instead of the
original Dutch size. The subscription was 8 pesetas (pts) per year in Fernando Poo
and 16 pts in Spain and Europe. Its first editor was Father Joaquin Juanola, one of

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

X Introduction

the missionaries who left his mark owing to his deep knowledge about the Bubi
ethnic group.®

Two years later, by which time it was achieving 12 pages and coloured covers, its
publication was suspended for some years (April 1905 to 12 January 1909 or 1907
according to different references) because of discrepancies with the governor of the
colony, José Gomez de la Serna, owing to government censorship. After long
negotiations between the highest missionary authorities and the government the
magazine could be published again, this time with 8 pages and a colour cover,
edited by Father Marcos Ajuria.® In 1918 he was succeeded by Father Ambrosio
Ruiz, who signed his work with the pseudonym ‘Ruiaz’. During this time the
magazine expanded up to 16 text pages plus 8 advertising pages with a format of 48
by 40 cms. Father Ruiz headed this journal for more than two decades which
between 1930 and 1943 came out weekly. In 1945 Father Adolfo Ortega took over
the direction of the magazine until 1950, when he was succeeded by Father Félix
de Valois Arana and later, in 1961, by Father Amador Martin del Molino, the most
experienced specialist in the anthropology of the Bubi at the time.”

This publication was suspended during the last three months of 1940 and all of
1941. However, the magazine overcame its difficulties and in 1964 it reached a
circulation of up to 1,000 copies. The magazine was definitively closed in 1969
(issue number 1633 of June-August appearing as a monthly publication) after the
independence of Equatorial Guinea, following the events that marked the
beginning of the despotic era of Macias Nguema, which led to the exile of the
Spanish religious population and part of the Guinean population. From
independence in October 1968, the magazine changed its name and was adapted
to the new state of things with the title La Guinea Ecuatorial. In that period Father
Teodoro Crespo stood down after leading the magazine for six years. The last
director was Father Ciriaco Bokesa, a notable Bubi poet.

Despite its modest pretentions, this publication is nowadays an essential
document for historians who need data from the period between the beginning of
the 20th century and the beginning of Equatorial Guinea as an independent
nation. It published local news, lists of passengers to and from Spain, service
openings and many articles on ethnology, social and natural sciences. The scarce
collections remaining from this journal today are highly relevant.

In 1904 the Boletin Oficial del Gobierno General (Official bulletin of the General
Government/Governorship) was published for the first time, a bi-monthly
publication which in 1905 became the Boletin Oficial de la Colonia (Official bulletin
of the Colony). On 1 March 1907, it was relaunched as a bi-weekly with the title
Boletin Oficial de los Territorios Esparioles del Golfo de Guinea (Official bulletin of the
Spanish Territories of the Gulf of Guinea). It was printed in the Claretian Mission
printing workshop thanks to the efforts of General Governor Luis Gomez
Izquierdo. It had a circulation of 200 copies, consisting of two sheets with
dimensions of 44 X 32 cms. This format changed in the first issue of January 1909
to 39 X 13 cms. From 1 April 1954, it was printed in the Arts and Crafts
workshops of the Delegation of Indigenous Affairs in Bata, where it continued with
the same features and fortnightly publication. In July 1959 this journal was

> Pujadas, Tomas L. (1968), La Iglesia en la Guinea Ecuatorial. I. Fernando Poo. Madrid:
Iris de Paz, pp. 346-47.

© Fernandez, Cristobal, (1962). Misiones v misioneros en la Guinea Espaiiola. Historia
documentada de sus primeros azarosos dias (1883—-1912). Madrid: COCULSA, pp. 636—40.

7 [No author] ‘Directores de La Guinea Espafiola’ (1953) La Guinea Espafiola (no. 1391,
August 10th), pp. 288-92.

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

Introduction xi

renamed as the Boletin Oficial de las Provincias de Fernando Poo y Rio Muni (Official
bulletin of the Provinces of Fernando Poo and Rio Muni), when Guinean territory
was officially divided into ‘provinces’ of Spain. The name was kept until early
1961. With the establishment of the autonomous regime in 1964 the magazine
changed its name to a new one: Boletin Oficial de la Region Ecuatorial (Official
bulletin of the Equatorial Region). On 21 October 1968, after the independence of
Equatorial Guinea, it was renamed as Boletin Oficial. Republica de Guinea Ecuatorial
(Official bulletin. Republic of Equatorial Guinea).

A Boletin Eclesidstico del Vicariato (Vicariate ecclesiastical bulletin was
occasionally published in Guinea with a circulation of 100, as well as the Hoja
Parroquial de Santa Isabel in a print run of 2,000 copies, and the Hoja Parroquial de
San Antonio Clarer in a run of 1,000 copies. Since the division of the diocese of
Guinea into two, the bishopric of Bata started to have its own bulletin, with
occasional frequency. Other information magazines and journals were also
published from the beginning in parallel to the press, some of them focused on
agricultural topics and colonial studies.

The agricultural Chamber of Commerce of Fernando Poo, the most powerful
lobby of that territory, in 1906 launched a Boletin Agricola de Fernando Poo
(Agricultural bulletin of Fernando Poo), produced by the same missionary order. It
was a monthly journal printed in Banapa, near the capital, with a circulation of 300
copies, and 16 pages long (sized A4 paper). There are only copies recorded from
1907 to 1910, although some sources consider this journal to have existed until
1922.

Years later, a Memoria de la Delegacion Peninsular para Café de las Cdamaras
Oficiales Agricolas de Guinea (Report of the peninsular delegation for coffee
plantations of the Chamber of Agriculture of Guinea) was published (edited in
Madrid), from which only the issues printed in 1955 and 1960 are recorded.
Reports of the annual cocoa campaigns were published by the Cocoa Trade Union
(also edited in Madrid) from which only those issues corresponding to the years
between 1947 and1959 are documented in two-year volumes.

A new publication was launched in October 1910: La voz de Fernando Poo (The
voice of Fernando Poo). Printed in Barcelona it appointed itself as ‘defender of the
interests of Spanish possessions in the Gulf of Guinea’. It was founded and
managed first by Francisco Lopez Canto and later by Armando Ligero Garcia de
Araoz, who came from a well-established family in the colony. It seemed to emerge
as complementary to Boletin de Defensa Agricola de Fernando Poo another newspaper
to which we will refer later that had started somewhat earlier also printed in
Barcelona with the same address. La voz de Fernando Poo was an illustrated bi-
weekly journal with a 32 cm format and a circulation of an extraordinary 4,000
copies of 39 pages, 20 X 14 cm-sized, and had a circulation of 4,000 copies. It was
sent free to anyone who requested it. This magazine, whose costs were covered by
Catalonian companies, had a marked economic feel. Although documented until
1929, it seems to have lasted until 1936, when civil war broke out in Spain. Years
later, in August 1966, it became a single sheet clandestine publication with the
same name, which advocated the independence of Guinea and the separation of
Fernando Poo from the rest of the future of the Guinean nation.8

A little earlier, in June 1910, another bi-weekly newspaper was published, the
Boletin de Defensa Agricola CDAFP (Bulletin of the agricultural defence committee)
with similar characteristics and also printed in Barcelona. The first issue had 4 pages

8 Garcia Dominguez, Ramon (1977) Guinea. Macias, la ley del silencio. Barcelona: Plaza &
Janés.

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

xii Introduction

with a 22 cm format, but this increased to 8 pages from the second issue. It seems it
was somehow connected with La voz de Fernando Poo; perhaps it could have been its
continuation. Issues 1 to 7 are recorded.

In 1924 a monthly magazine entitled Fernando Poo y la Guinea Espafiola was
launched in Barcelona, with the subtitle Organo de la Delegacion en Espaiia de la
Cdmara Agricola Oficial de Fernando Poo vy de la Union de Agricultores de la Guinea
Espaiiola (Organ of the Delegation in Spain of the Official Agricultural Chamber in
Fernando Poo and the Farmers’ Union of Spanish Guinea). Four issues are
documented. In 1924 a yearbook was published in Barcelona, entitled Memoria de
los trabajos. . . llevados a cabo por la Funta de Gobierno de la Union de Agricultores de la
Guinea Espaiiola durante el aio agricola (Report of works. .. conducted by the
Governing Board of the Farmers’ Union of Spanish Guinea during the agricultural
year). Ten issues have been documented, published in A5-format, between 1924
and 1935, when it is assumed to have ceased publication.

Another newspaper appeared in Santa Isabel (now Malabo) in 1924, El Heraldo
Colonial (The colonial herald). It was directed by the journalist and publicist Julio
Arija and printed at the facility of Maximiliano Jones, an exceptional Fernandino®
from the coast of the gulf who knew how to make a large fortune and became the
most important African man in the colony, respected even by the governors of the
time. The Fernandinos were descendants of pidgin English-speaking freed slaves
from Sierra Leone and Liberia, who arrived in Fernando Poo in the 19th century
and constituted a sort of ‘black aristocracy’ in Guinea. This journal disappeared
and was replaced by a new magazine Espasia Colonial (Colonial Spain) acquired by
the neighbourhood council (Major House) of Santa Isabel. Some sources attribute
1927 as the cut-off of this publication, but others attribute 1928-30, which seems
to be more probable.

This newspaper was replaced by El Defensor de Guinea, launched on 1 May 1930
and claiming to ‘be independent of any political and social trends’. Its rubric was
‘to defend the interests of our colonies in the Gulf of Guinea and safeguard Spanish
colonializing action in these possessions’. It was a bi-weekly journal with a 33 cm-
sized format and has been documented up to issue 423, corresponding to the year
1934, but it seems to have lasted until the beginning of the Spanish civil war in
September 1936, when it acquired the name of E! Nacionalista (The Nationalist),
the island aligning itself with the cause of the Burgos (dictator Franco’s)
government. In 1937 it was renamed Frente Nacional (National Front), publishing
a daily sheet entitled Hoja de Informacion (Information sheet).10

The first newspaper consistently published over time was Ebano, launched in
1939 and directed from August 1943 by Sebastian Llompart Aulet, Delegate for
Labour in the colony.!! It appeared as an organ of the Traditionalist Spanish
Falange and JONS!2 and belonged to the movement’s newspaper chain. It came
out in a 42 X 30 cm format. In 1953 it appeared subtitled as Diario de la Guinea
Espaiiola (The Spanish Guinea journal), dependent on the government. In
February 1961, José Cervera Pery was appointed as its new director, a writer with
expertise in naval topics. When the colony became a ‘region’, it acquired the
subtitle of Dzario de la Region Ecuatorial (Journal of the Equatorial Region). It had a

® Fernandino does not have an English translation.

19 Unzueta y Yuste, Abelardo de (1947) Geografia histérica de la isla de Fernando Péo.
Madrid: Instituto de Estudios Africanos, pp. 246—47.

11 “Noticiario colonial’ (1949), La Guinea Espafiola (no. 1284, January 10th) p. 16.

12 Juntas de Ofensiva Nacional-Sindicalista’ (Board of the National-Syndicalist
Offensive).

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

Introduction xiii

format of 44 X 32 cms and a circulation of 1,000 copies, and was printed in a
workshop with a linotype ‘Intertype C’ and photo-electronic ‘Elgrama’ equipment.

Another publication was launched in 1965, before independence. It was
published on Mondays as a replacement for Ebano, the day on which the
newspaper was not published. With the title Hoja del Lunes de Fernando Poo, its first
issue was released on 1 February 1965, with a 41 cm-format. It was regularly
published until 23 September 1968, the last issue being no. 190. From 1969 it had
a very irregular life and will be cited in this article in connection with the later
stages of Guinean journalism.

The rapid development of the continental region of Guinea in the 1950s
favoured the presence of its own newspaper different from the one of the island and
its capital. Thus the journal Pozopoto was born — first published by the Delegation of
Indigenous Affairs on 31 December 1951, with a title that referred to the red mud
that washed over the country during the rainy season. It was 10 pages with a format
of 43 X 28 cm.

The journalist José Maria Angulo acted as editor-in-chief. It was subtitled
Semanario de la Guinea Continental Espaiiola (Spanish Continental Guinea weekly).
Poroporo had a 44 x 32 cm format and weekly publication, was priced 1 pts. From
the division of Guinea into two provinces in 1959 it was subtitled Semanario de la
Provincia de Rio Muni, reducing its format down to 35 X 25 cms, and increasing its
price to 2 pts. It was printed in the workshops of the labour centre La Salle in Bata,
with flat machines composed by hand, which served as a school workshop for
future typographical workers among the local people. César Ubeda Blanco
appeared as the second director of this publication and the provincial deputation of
Rio Muni as its owner. In this way, the newspaper was progressively changing its
headlines conforming with the evolution of the institutions towards autonomy.

There is a record of issue 35 of La Voz de Guinea Continental (The Voice of
Continental Guinea) from 1947, published in Bata by the Sports Boarding Team
of that region. The issues of this publication up to no. 46 (1948) have been kept. It
was mimeographed and had 4 folio-sheets with illustrations.

The increasing importance of the Patronato de Indigenas (Patronage of
Indigenous)!3 during the late colonial period led to the creation of a Boletin del
Patronato de Indigenas de los Territorios Esparioles del Golfo de Guinea (Bulletin of the
Patronage of Indigenous of the Spanish territories in the Gulf of Guinea). The first
issue of this informative monthly bulletin came to light in November 1949. It was a
modest 12-page booklet printed in the missionaries’ workshop with the same
format as La Guinea Espafiola (24 X 17 cms) until issue 7 (May 1950), which
changed to a new format (30 X 21 cms) with a coloured cover. It was printed in the
workshop of the Colonial Printer and acquired a new title Patronato de Indigenas de
los Territorios Espaiioles del Golfo de Guinea (Patronage of Indigenous of the Spanish
territories in the Gulf of Guinea) with the subtitle Revista de informacién agricola,
colonial, comercial y cooperatista de la entidad (Journal of agricultural, colonial,
commercial and cooperative aspects information of the entity). It continued to
appear monthly with a subscription price of 60 pts in the colony and 75 pts in
Spain. From September 1950 (issue 11) the name of the magazine changed to
Bantu, subtitled Organo oficial del Patronato de Indigenas de los Territorios Esparioles
del Golfo de Guinea (Official organ of the Patronage of Indigenous of the Spanish
territories in the Gulf of Guinea), whose existence is documented until 1960. It
had a 31 cm format.

13 A very important institution in the colony. Alternatively translated as ‘Patronage of
Natives’ or ‘Native Trusteeship’.

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

Xiv Introduction

The Patronage of Indigenous Board published an annual report of its activities,
although sometimes it combined various years into a volume. Issues corresponding
to 1942, 1950-54, 1954-55, and 1955-56 have been recorded. The formats for
the first and second periods (1954 to 1956) were 25 and 32 cms respectively.

Another publication edited in Guinea, named Fernando Poo and listed as the
‘Journal of the Provincial Government’, was printed for the first time in 1961 in
Santa Isabel (Babon imprint) with publication oscillating between quarterly and
bi-monthly. It was documented until 1964. It was a kind of chronicle of colonial
policy, directed by Angel Garcia Margallo Barbera, and included photographs. It
had an initial format of 16 cm that later changed to 24 cm. The number of pages
ranged from 112 to 150. Being an official journal, it sustained numerous
indigenous collaborations.

A short-lived monthly magazine appeared during the colonial period called
Industria en Guinea, released in September 1955. Directed by José Maria
Izquierdo, it included diverse contents and numerous photographs. It had a 24
X 17 cms format and a price of 15 pts. The second issue changed its title to
Caminos de Guinea (Paths of Guinea) and publication has been recorded up to no.
5 (1956).

Some schools also began their own publications during colonial times. The
Department of Education published a Boletin de Ensefianza (Teaching bulletin) in
1944 and the Indigenous High School, established previously by Heriberto Ramon
Alvarez, launched a magazine in 1949 called Nuestro Ideal (Our ideal). It was
printed on a mimeograph printer and was written by trainee teachers, directed by
Francisco Bartolomé Masia, Director of Education in the Colony.!* The Normal
School of Education, established in 1964, and arising from this centre, edited
another publication, also developed by the students, entitled O Boehia (in Bubi,
‘the master’), launched in May of that year. Issue 4 was published in September.
The duration of this publication is not known.

There are also reports of a modest publication, La Lya (The Sand), limited in
ambition by its character, that was humorously written by young Spanish residents
in Guinea doing their military service in the Colonial Guard.

There were also concerned young Guineans studying in the peninsula who had
journalistic interests; in June 1968 a group of Guinean students living in Madrid
announced in the newspaper Potopoto their intention to publish a magazine whose
title would be REGE — Revista de Estudiantes de Guinea Ecuatorial (Student
magazine of Equatorial Guinea) led by Severo Moto, who would later become a
well known politician. But this magazine was never published because Guinean
independence came three months later and, with it, a general change in the
situation of the country.

The School of Agricultural Training in the province of the Gulf of Guinea in
1951 published the magazine Ager listed as Boletin de la Direccion de Agricultura.
Guinea Espaiiola (Bulletin of the Department of Agriculture. Spanish Guinea).
The most recent issues found date from 1965, but quarterly publication reached
1968. A total of 55 issues were recorded, but some sources claim that there were
eventually 71. Their format was initially folio which would change to quartet, with
a variable number of pages. It was a high level magazine due to its high quality
technical collaborations.

Together with these scholarly publications, others dealt with official statistics
such as the Anuario estadistico de los Territorios Espaiioles del Golfo de Guinea

4 Ndongo Bidyogo, Donato (1977) Historia y tragedia de Guinea Ecuatorial. Madrid:
Cambio 16, p. 278.

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

Introduction XV

(Statistical yearbook of the Spanish territories in the Gulf of Guinea), published by
the General Government of the Colony in its Bureau of Statistics, from which
diverse issues corresponding to years 1942—44 have been documented. At the same
time (from 1941) another publication entitled Resumenes Estadisticos del Gobierno
General de los Territorios Espaiioles del Golfo de Guinea (Statistical summaries of the
General Government of the Spanish territories in the Gulf of Guinea) was
launched, being published every two years until 1959. In 1958 part of the title was
changed to Region Ecuatorial, Provincias de Fernando Poo y Rio Muni. It is likely that
between 1950 and 1960 some of its publications were re-titled Resumenes
Estadisticos del Censo General de Poblacion de los Territorios Espaiioles del Golfo de
Guinea (Statistical summaries of the general population census of the Spanish
territories in the Gulf of Guinea) published by the Colonial Delegation Statistics,
which later removed the word ‘colonial’ from its title to become ‘Provinces of
Fernando Poo and Rio Muni’. These summaries were printed in Madrid by the
Institute of African Studies.

There was also a publication with agricultural content called Anuario Agricola de
los Territorios Espaiioles del Golfo de Guinea (Agricultural yearbook of the Spanish
territories in the Gulf of Guinea), published by the General Directorate of
Morocco and Colonies which also included agronomic studies. Volumes 2 to 13
(from 1940 to 1947) are registered. This and the aforementioned statistical
yearbook are presented in voluminous books published in Madrid.

Also published in Madrid was the Anuario de Estadistica y Catastro de la Direccion
de Agricultura de los Territorios Espaiioles del Golfo de Guinea (Statistics and Records
yearbook of the Department of Agriculture of the Spanish territories in the Gulf of
Guinea), whose issue 8 (1944) and those of the years 1945 and 1947 have been
documented.

In 1958 a Boletin de la Delegacion de Trabajo (Bulletin of the Work Delegation)
was documented with dual informative and statistical contents. It is assumed that
lasted several years.

The Health Service of the colony published an annual record, from which a
volume corresponding to 1962 has been documented. The General Directorate of
Morocco and Colonies in Madrid also published an official information bulletin,
whose contents were radio talks released by Spanish National Radio concerning
Guinea. Some copies from 1955 have been registered.

Until independence, the Boletin de Informacion de la Casa de Guinea Espaiiola
(Information bulletin of the Spanish Guinea House) was published in Barcelona,
with some copies registered between 1952 and 1969. It seemed to provide continuity
in the journal coverage for the Catalan farmers living in Guinea before the Civil War.

To summarize: it should be noted that in the colonial period almost all
periodical publications were official or at least followed certain parameters implicit
in the power of the metropolis. This was related to the lack of political parties,
unlike developments after the independence, when the number of newspapers and
magazines expanded due to the creation of political parties in exile.

THE SECOND STAGE: INDEPENDENCE AND DICTATORSHIP

A crucial date in the history of Equatorial Guinea is 12 October 1968 when
independence took place, with the consent of the United Nations and the former
colonial power, Spain. After several months of uncertainty about the future, the
new president, Francisco Macias Nguema, in response to an alleged conspiracy, set
on his way to dictatorship, which would lead to the most bloody tyranny. Of
course, this would decisively influence the press which on the one hand was

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

xvi Introduction

reduced to notes and speeches of the president; and on the other hand, a strong
and varied press and media emerged in exile.

The surviving publications from the colonial period suffered diverse vicissi-
tudes. In the case of the magazine La Guinea Espaiiola, which became La Guinea
Ecuatorial, its first issue had a full front page portrait of the new president. This did
not help, as its last issue (no. 1663, June-August 1969) was published a few months
later, thus closing a long publishing history of over three-quarters of the 20th
century.

Something similar happened to the publication Ebano. From independence,
adapting to the new situation after 29 years of existence, it changed its name to
Diario de Guinea Ecuatorial. In this new period, directed by Javier J. Nufiez
Diacono, the journal carried a banner with the new national shield. It had a price of
3 pts, contained 6 pages and had a format of 44 x 32 cms that would be reduced
later to a 37 X 26 cms. There were also changes in the number of pages, increasing
up to 8, and its price dropped to 2 pts.

Some months later, from 1969, its publication became irregular, coinciding
with the hardening of Macias’s dictatorial regime. It ended up being published
only on politically relevant days or when there was a speech of the President of the
Republic. Issues published on 12 October 1970 and 5 March 1971 have been
documented. Only 20 issues were released during that year and the next year there
were none, but there is a reference to one issue on 5 October 1973. Another
newspaper has also been referenced with the title Diario de la Republica, referring to
an issue of 5 March 1971, but it may be the one mentioned above with a title
change.

In 1973, ordered by the dictator, this singular newspaper was renamed as
Unidad de Guinea Ecuatorial and acted as the government voice. A current reading
testifies to the horrors of the dictatorship. Twenty issues were released in 1971.
Although listed as a weekly, only two issues during the following year have been
confirmed.

However, it seems that it was still in existence at the beginning of 1975. From
data provided by Donato Ndongo-Bidyogo!? it follows that during that year there
was a newspaper called La Libertad (Freedom), which could have been a
continuation of Ebano. Liniger-Goumaz’s bibliography described this journal as
edited in Bata, suggesting that it could be rather a continuation of Pozopoto.
According to other sources it was subtitled Semanario de la Republica de Guinea
Ecuatrorial (Weekly journal of the Republic of Equatorial Guinea) probably released
in November 1972.16 La Libertad had an information supplement called ;En
marcha! (Forward!), a youth magazine following Macias. This publication similarly
only came out when it was convenient to broadcast a political event of interest to
the government. The subsequent vicissitudes experienced by the newspaper of the
city of Malabo will be discussed later in this article when speaking to reporters after
Obiang Nguema’s so-called ‘coup for freedom’ in 1979, when its publication is
resumed.

The existence of La Hoja del Lunes has been already referred to. From 1969 it
had a very irregular life. There were two documented issues corresponding to the
dictatorship period, one from 4 January and another from 12 April 1971, led by
Antonio Nandongo. The cost of each copy was 9 pts.

15 Liniger-Goumaz, Max (1993) ‘Who’s Who de la dictature de Guinée Equatoriale. Les
Nguemistes 1979-1993’. Geneva: Les Editions du Temps, pp. 109, 143-5.

16 1 iniger-Goumaz, Max (1998) Guinea Ecuatorial. Bibliografia general, vol. X. Geneva:
Les Editions du Temps, p. 276.

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

Introduction xvii

After Ebano the colony’s second newspaper had been Poroporo, edited and
published in Bata on the mainland or ‘Muni’ region. In 1968, with independence,
it turned 17 years old and practically disappeared. It was probably replaced by La
Libertad (1968).

In July 1968 Potopoto continued as a weekly magazine under the direction of the
writer Ifiigo de Aranzadi (who was also producing Bata’s ‘Radio Ecuatorial’) until
some time after independence. In January 1969 some issues were registered, but it
can be ascertained that the newspaper died in Macias’s tyrannical period. In 1980,
some time after Obiang Nguema’s ‘coup for freedom’ it reappeared with a short
life as will be discussed below. It is noteworthy that this newspaper, along with
Ebano, did not recover, which led to several complaints by international agencies
about a lack of press freedom.

The official bulletin that recorded legislation of the colony from 1907 continued
being published after independence with the title: Boletin Oficial. Republica de
Guinea Ecuatorial. Its first issue was released ten days after the establishment of the
new regime (on 21 October 1968). It had a fortnightly frequency and a 31 cm
format. There are some copies registered up to issue 5. From that time its
frequency decreased with the deterioration of public affairs, reappearing with the
‘coup for freedom’, as shown below.

A new monthly magazine Accion Cultural was registered in February 1969,
edited in Malabo by the Ministry of National Education and generously printed. It
ceased publication within a short time.17 It could correspond to the Boletin del
Ministerio de Educacion Nacional de la Guinea Ecuatorial (Bulletin of the Ministry of
Education of Equatorial Guinea) identified by other sources as the government’s
organ for education. Issue 8 of this bulletin from 8 March 1970 is also known.

With the hardening of Macias’s dictatorship came the onset of a major period of
exile and with it the creation of a long series of usually short-lived and low
frequency magazines edited by Guineans in exile, especially in Spain. They
recounted their political activities, sometimes seeking unity to strengthen the social
ties between the different Guinean ethnic groups. These circumstances and
especially the poor distribution of the magazines makes locating and even
ascertaining their existence more difficult. Here is an overview of some of the
publications that were tried.

El Frente de Liberacion de Guinea Ecuatorial (FRELIGE) (Equatorial Guinea
Liberation Front) was born in the Macias era in New York (1970) and had a
dissemination vehicle called Nkul Akong (Warning tomtom) published in that city.
The first issue came out in August 1971. This party was revived as the opposition
in 1981 and between 1986 and 1989. It published an information tool titled La
perdiz (The Partridge) to which we refer later.

In 1974 a party called ‘Movimiento de Libertad y Futuro de Guinea Ecuatorial’
(MOLIFUGE) (Movement for the Liberty and Future of Equatorial Guinea)
whose headquarters was established in Madrid, released a bulletin titled Molifuge
informa which had an unknown duration.

In the same year of 1974 a new party was founded, the ‘Alianza Nacional de
Restauracion Democratica’ (ANRD) (National Alliance for the Restoration of
Democracy). It was the first international organization in exile. Clearly opposed to
the Guinean government, it was based on an agreement of non-violence. It had its
headquarters in Geneva and created a press agency ‘Agencia de Prensa Popular de
Guinea Ecuatorial en lucha’ (APGEL) (Agency of the Popular Press of EQ in the

17 Liniger-Goumaz, Max (1996) Guinea Ecuatorial. Bibliografia general, vol. IX. Geneva:
Les Editions du Temps, p. 10.

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

xviii Introduction

Struggle) directed by Professor Cruz Melchor Eya Nchama to provide and
broadcast authentic news coming from Guinea to all countries. An expression of
this idea emerged in Madrid in April 1976 as La Voz del Pueblo (The Voice of the
people) which presented information on the ANRD. There were some supple-
mentary publications translated into English and an information sheet whose
location could not be identified by the current author, but it is known that it was
printed in Barcelona in 1977, being a quarterly magazine. It could have been an
internal bulletin of ANRD. Further information about this magazine is provided in
the following section of this paper referring to the Obiang Nguema era.

In December 1977 among the exile publications Nueva Generacion (New
generation) appeared as the publication of the ‘Unién Revolucionaria de Guinea
Ecuatorial’ (URGE) (Revolutionary Union of Equatorial Guinea), with the slogan
‘Culture is progress’. This party was inclined towards armed struggle and it seems
to be the oldest of those created in Madrid in 1972 by the opposition to Macias in
exile. It was dissolved in 1979, but it is not known whether records remain. Two
undated issues are registered, printed on a mimeograph machine in a format of
29 X 21 cms and with a price of 25 pts.

THE SECOND EXILE (1979-2000)

The end of Macias’s tyranny seemed to open a period of freedom under the
presidency of Teodoro Obiang Nguema. But many hopes of the Guinean people
for the new system introduced in 1979 were truncated. There was a second
generation of exile, which gave rise to new political and ethnic associations and
numerous organs of press opinion, characterized by scarce circulation and lack of
regular publication. .

With the regime change the daily Ebano was re-launched with new printing
machinery. In March 1980 new human and material resources arrived from Spain
to replace the old machines that had previously been abandoned or dilapidated.
The journal, edited by Toribio Obiang Mba, kept its name and included a sub-title
Diario de la Masiana (Daily morning paper). It cost 50 bikueles. Its frequency was
unclear, evidenced by the ten issues published between April and December 1981.

At the end of that year Antonio Nandongo Nguema was nominated as the new
director of the journal. He also edited the bulletin of the Partido Democratico de
Guinea Ecuatorial (PDGE) (Democratic Party of Equatorial Guinea) named La
Voz del Pueblo. In 1982 he was temporarily replaced by Alberto Elo Nse, although
not officially. In 1985, the journal disappeared until 1990, being relaunched on 3
August as a bi-monthly publication thanks to the help of the Spanish Cooperation
with a circulation of 1,000 copies. After this date it appeared sporadically. One
issue was registered in 1991, another in 1993 and a third special issue in 1998.
However it still existed in 1999 and was revitalized in 2000 by the Ministry of
Information, Tourism and Culture to achieve bi-weekly publication.

In 1980, shortly after Obiang Nguema’s ‘coup for freedom’, the journal Potopozo
reappeared. Although it had a short life it was the only newspaper in Guinea in
1985. It was published monthly and had a circulation of 1,000 copies. But in 1990
it became quite precarious. One April and two May issues are recorded for that
year. Thereafter it was irregularly released.

The official gazette Boletin Oficial. Republica de Guinea Ecuatorial was luckier
and reappeared with the change of regime in 1979. There are registered issues
from 1980 to 1986, 1989, 1993 and 1998, and it probably continued until the end
of the century.

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

Introduction Xix

Once revived, these remaining old publications, numerous journals and
magazines were launched during the new era to cover information and policy fields.
These are described below.

La Voz del Pueblo began to challenge government policy when Obiang
Nguema’s government ceased its support to it. Its publication was approximately
annual (issue 7 in March 1980 and issue 8 in 1983, the last one registered). An
extraordinary issue including more than 100 pages is also documented. It had a
size of 29 X 21 cms and was printed on a mimeograph printing machine.

Curiously some years later, in 1987 or more probably in 1991 (documented also
in 1994, 1996, 1997 and 1999), another publication appeared with the same name
La Voz del Pueblo but as the organ of the PDGE, close to the Obiang government,
probably to assume advantage of the confidence of independence achieved by the
old newspaper. It was managed by José Esono Bacale in 1999 who replaced
Toribio Obiang Mba in this position. It continued to come out during 2000 on a
trimestral basis, being registered until issue 32. After the government supressed its
grants, this publication positioned itself against the official politics.

The ethnic Ndowe resident in exile in Madrid created a cultural association
named ‘Maleva’ and launched a publication called Sango in August 1983, an
information sheet with 4 pages (31 X 21 cms), whose first issue was directed by
Genoveva Matilde Cuba. But the second September issue was edited by Marcelino
Bondjale Oko, changing the title to Sango Maleva Sango. It had an ethno-cultural
more than a political orientation and lasted few issues.

In December 1983 a Boletin Informativo (Information bulletin) was launched by
the Coalition Board of the opposition forces in EG. Founded some months
beforehand it was a publication that cost 200 pts and included 32 pages with a
format size of 21 X 16 cms. It was typed and photocopied and had a strictly
political character; its periodicity is not known despite its announcement of
quarterly publication. Liniger-Goumaz!® provided information about another
Boletin informativo edited in Malabo in December 1979 from which time issues up
to 1982, without a fixed periodicity, are registered and include some special issues,
such as that of 1 January 1980 and another from 19 March of the same year. It is
uncertain whether both bulletins can be assumed to be the same.

The Liberation Front ‘Frente de Liberacion de Guinea Ecuatorial’
(FRELIGE), established in New York during the time of Macias, had a series of
publications, one of which was the already noted La Perdiz with a slightly similar
name to the Spanish weekly journal La Codorniz. Its first issue was edited in Santa
Cruz in Tenerife (Canary Islands) but the second issue makes reference to an
address in Malaga in Andalucia, although without any specific date or place. It had
12 pages with a format size of 21 X 15 cms. It was self-classified as an information
organ. Its dates oscillated between 1986 and 1989. This party also edited a
magazine entitled Tam-Tam de Alerta, whose only reference to the place of
publication was ‘in exile’.

In Madrid a publication came out called M’Bolo (an expression of the most
generalized greeting form in Guinea) directed by Daniel Mba Oyono, with issue 11
corresponding to 1984. Other publication dates are uncertain.

The Institute of Political Studies of Africa, Latin America and Asia IEPALA)
published in Madrid in December 1985 a magazine entitled Bioko Muni, aimed at
Guineans in exile. It appears as an editorial committee of diverse associations, such
as CESUR, Litoral, Maleva, PSSEU, Fernando Poo and Progreso. This magazine

) 18 Liniger-Goumaz, Max (1994) Africa y las democracias desencadenadas. La Chaux: Les
Editions du Temps, p. 100.

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

XX Introduction

was subtitled Revista del Centro de Accion Social para Ecuatoguineanos (Magazine at
the centre of social action for Equatorial Guineans). With openly political content
it aimed to foster help and collaboration between different Guinean associations. It
had a format of 28 X 20 cms and 12 pages.

The Guinean opposition set up a publication El Progreso de Guinea Ecuatorial
(Progress of EG), edited in Madrid and subtitled Organo informativo de la
Asociacion para el progreso de Guinea Ecuatorial (Information organ of the
association for the progress of EG). It was led by Antonio Obama Avomo. Its first
issue refers to November 1987 and issue 2 was registered in 1988. It had a price of
50 pts and a format of 39 X 29 cms.

The first issue of an 8-page quarterly publication titled Voces de Guinea
Ecuatorial (Voices of EG) was released in Madrid during April-May 1993. It was
edited by the Asociacién para la Solidaridad Democratica con Guinea Ecuatorial
(ASODEGUE), (Association for Democratic Solidarity with Equatorial Guinea).
It had a markedly political character and represented the opposition to the current
regime in EG. It had a format of 29 X 21 cms and a price of 100 pts. The last issue
documented by this author is number 7, October 1995. It could be the same
publication as the one referred to by Liniger-Goumaz as the information bulletin
Boletin Informativo of ASODEGUE, due to the coinciding dates.

ASODEGUE currently publishes Noricias de Guinea Ecuatorial News from
EG), providing political information. Its first issue was released in January 1998.
Issue 18 referred to the end of 1999. In July 1998 an extra summer issue was
published, plus a further one in December. It had a format similar to that of Voces.
ASODEGUE currently has a website, http:/www.asodegue.org/. Some sources
attribute the bulletin Rebelion (Rebellion) to ASODEGUE, but this was denied by
this association.

The Bubis in exile published in Madrid in 1994 a newspaper entitled Bojuelo
(meaning ‘news’), providing information from the Movement for the self-determin-
ation of the Bioko island (MAIB) a party disaggregated from the Bubi Union. Some
issues from 1994 have been documented. Issue 8 of 30 June is the last such one.

Another magazine edited by the Bubis with a feminist perspective was E’Waiso
(meaning ‘woman’) edited by the Guinean women’s association ‘E’Waiso’ in
Barcelona. No. 0 was released in December 1994 with a price of 300 pts. It had 20
pages, a format of 30 cms and a bi-monthly or quarterly periodicity. Some copies of
this magazine are documented connected to 1997 and 1998.

Another publication, Viyil (Word house), was launched by the Annoboneses
ethnic group, which joined with the Viyil Cultural Association. This magazine
ensuing from a cultural outreach programme was edited in Barcelona between the
years 1990 and 1994 with an assumed variable periodicity of between 6 months
and a year. It was also understood to be launched in 1985 with a shorter periodicity
of three months.

In April 1994 the socio-cultural association ‘Plataforma Humanista de Apoyo a
Guinea Ecuatorial’ (PHAGE) (Humanist support platform for EG) based in
Madrid issued a publication called Lugar de Encuentro (Meeting place). The author
of this article has recorded up to issue 3 in January 1996. It was free and had a large
folio size.

During this time another magazine titled Tam-Tam express appeared in
November 1993 as an independent Equatorial Guinean publication, edited
by the company ‘Wa ya Ma’ (Sociedad Africana Promotora de Iniciativas / Society
for the Promotion of African initiatives) in Madrid, Bata and Malabo. It was a
monthly publication. It was registered up to the issue 10, possibly from August
1995.

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


http://www.asodegue.org/
http://www.asodegue.org/
https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

Introduction xXxi

The press in this period can be classified into three groups according to their
origin: firstly, corresponding to their external opposition in exile; secondly, the
indigenous press published by the authorized parties; and thirdly, the indigenous
underground press. Several examples of the first group have been described here.
In the following section publications from the other two groups are presented.
Some of these oscillate between two of these groups depending on the vicissitudes
of the censorship more or less is evidence.

An example is La Verdad, whose issue no. 00 appeared in June 1991 and no. 1 in
July, continuing in subsequent years. It was edited by CPDS (Convergencia para la
Democracia Social / Convergence for Social Democracy) and had monthly
distribution.

The magazine, in high demand, was distributed free of charge, secretly, and was
persecuted. Placido Miké was its editor in chief, in collaboration with Celestino
Bakale; Placido Miké was imprisoned and tortured.!® The journal was authorized
with the legalization of the CPDS party, although suspended later for ten months,
between May 1995 and February 1996. It was re-launched in March 1996 (issue
35), has an online presence (http:/www.cpds-gq.org/) and publishes 2-3 issues a
year. In 1999 it suffered notable difficulties. Santiago Obama Ndong is its current
director. The number of pages oscillated between 8 in 1991 up to 24 in 1993, and
is currently 16. A special issue has been documented dedicated to Libreville
(Gabon), home of a large number of Equatorial Guinean exiles.

Another publication similarly oscillating between legality and illegality is EIl Sol
(The Sun) (edited in Malabo) and presented as an independent information organ
in EG. It was launched in February 1994 as a weekly publication of 12 pages. Its
frequency decreased with time down to fewer than one issue a month. It was the
first private magazine to be legalized in EG, but at the beginning of 1995 was
suspended by the authorities until early May. The issues between August and
December 1995 were also banned for ‘lack of objectivity’. The last documented
issue of El Sol refers to March 1996, but there are other references of its publication
at least into 1997 (currently it does not exist). In March 2007 the editor of this
magazine, Francisco Herrera, was expelled from the country. Antonio Ndongo
Ayong, its director, also chaired the Press Association of Equatorial Guinea
(ASOPGE). It should be emphasized that the National Press Agency created in
1991 by UNESCO does not exist today. A UNESCO workshop on press and
democracy in Africa was held in August 1998. An issue of the UNICEEF bulletin
from June 1996 is documented in EG, edited in Malabo and titled Ventana Abierta
(Open window).

The Social Democratic Coalition Party (PCSD) published an information
bulletin from 1992 until 1996, fairly regularly, at weekly to bi-weekly intervals. It
was entitled Tu Guia (Your guide).2° The Popular Union Party released another
publication in 1995, Cambio 2000 (Change 2000), on which the author of this
article has no more data.

Some sources attribute a sporadic journal titled Cambio 93 (Change *93),
published in 1993 in Malabo, to the Partido Liberal (PL) (Liberal Party), without
further information. Another publication La Luz (The light) was also published in
1993 in Malabo by the Convergencia Social-Democrata y Popular (CSDP)
without a fixed schedule. The party ‘Alianza Democratica y Progresista’ (ADP)

19 Liniger-Goumaz, Max, 1994, Africa v las democracias desencadenadas. La Chaux: Les
Editions du Temps, p. 98.

20 “Noticiario colonial’ (1949), La Guinea Espafiola (no. 1305, November, 25th),
pp- 559-60.

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


http://www.cpds-gq.org/
http://www.cpds-gq.org/
https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

xxii Introduction

(Democratic and Progressive Alliance) published a journal called E! Ocio during
the same year, also in Malabo, attributed as El Eco de ADP by some sources, as well
as another publication E! Eco de las Cumbres with an undetermined publication
date.

A monthly magazine entitled La Solidaridad (Solidarity), published in Malabo
for the first time on 15 October 1996, acted as the humanitarian information organ
of AGECDEA (Association for the Care and Support of the Elderly). It was
directed by Mariano Ebang Anguesomo. From 1999 its regularity decreased
dramatically despite apparently being a quarterly publication.

There is a publication edited by the ‘Aula de Adultos’ (Adult Class) of a district
of Malabo: New bill, also called Neun Bili New building) and other titles like
Fumbil. It has been documented from 1988 until 1993 and probably lasted up to
1995. Another association from the district of Ela Nguema published a similar
magazine Soko Sese. It was probably launched in 1988 and is registered until March
1993.21

A new magazine Horizontes, edited by the ‘Cultural Association of Students’ of
the distance-learning university Universidad Nacional de Educacién a Distancia
(UNED) (Bata) was launched in February 1993. It was focused towards a more
selective public and had a quarterly periodicity.

CONTEMPORARY PERIOD

La Gaceta de Guinea Ecuatorial (EG gazette) was launched in Malabo on 15 May
1996. It was directed by Toribio Obiang Mba, a member of the state
administration, with other collaborators. Its editorial board was presided over by
Agustin Nse Nfumu, general secretary of the PDGE, who was then the Minister of
Culture. The original monthly newspaper header read ‘Periddico quincenal de
informacion general, cultural y deportiva’ (bimonthly newspaper of general, cultural
and sporting information). From issue 19 (May 1996) this subtitle became
‘Periédico independiente de informacion, cultura y deportes’ (independent newspaper of
information, culture and sport). This journal is online at http:/www.lagacetade-
guinea.com and currently has a monthly frequency, evidence of its long life.

La Gaceta was another publication edited by a particular company
(SOGEDISA, with Spanish participation) although in some ways it became an
official state bulletin, and it publishes on matters of public interest. It had a
monthly periodicity. Although it declared its apolitical and social character, it was
part of the government, but critical in denouncing abuses. The initial 500 copies
had a price of a 200 CFA francs. At the outset it contained 12 pages that later
became 56, 64 and 88 pages. Issue 76 had 62 pages and cost 250 CFA. At the
beginning of 2000 this publication entered a new stage with a linotype
improvement to become a modern colour magazine with 64 pages. It was printed
in Madrid, with a circulation of 15,000 copies (compared to the 500 of the
previous period) most of which were sold in Spain and South America, apart from
the copies concurrently sent to Guinea.

During the 1990s various requests were made to the government to authorize
new publications but these were rejected and, in consequence, never surfaced. This
was the case of El Tiempo (1996) and La Hoja del Periodista (1998), organ of the
Press Association of Guinea Ecuatorial, and La Opinion (1990) (http:/www.
asodegue.org/agosto0609.htm). This latter was firstly directed by the journalist

21 Quilis, Antonio (1995) La lengua espafiola en Guinea Ecuatorial. Madrid: Universidad
Nacional de Educaciéon a Distancia.

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


http://www.lagacetadeguinea.com
http://www.lagacetadeguinea.com
http://www.lagacetadeguinea.com
http://www.asodegue.org/agosto0609.htm
http://www.asodegue.org/agosto0609.htm
http://www.asodegue.org/agosto0609.htm
https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

Introduction xxiii

Pedro Nolasco,22 who was succeeded by Manuel Nze Nsogo Angue, whose
editorship lasted at least between 2003 and 2009. The independent journal E/
Mensajero also had to wait for approval before launching in 2000. A similar editorial
line appeared in El Tiempo published from 2000 with a bi-weekly frequency.

Some publications, product of the cooperation between Spain and Guinea, are
also considered of interest for this article for their periodic character.

In 1985 a magazine entitled Africa 2000 was launched. It was edited in Malabo
by the Hispano-Guinean Cultural Centre. Although printed in mimeograph it
included a high density of collaborations. The aim of this publication, edited inside
the country, was to include new young Equatorial Guinean writers. Four issues had
been released by May 1985. It had about 80 pages and a format of 32 X 21 cms.
Directed by Julian Donado Vara it mainly had a cultural and literary character.

This magazine had a more successful and longer second period from 1987, still
being supported by the Hispano-Guinean cultural centre of Malabo. It was printed
in Madrid on good-quality paper, with coloured covers and numerous illustrations.
New Guinean authors partook of its pages to write their articles. It had 50 pages
with a format of 28 X 21 cms. It was led by subsequent directors of that cultural
centre and coordinated by the journalist and writer Donato Ndongo-Bidyogo.
Unfortunately, this publication only survived until 1994 (issue 22).

_ In December 1990 another magazine El Patio was born as a continuation of
Africa 2000, although with a more modest presentation. It included a dense
collaboration of Guinean writers and was assumed as the magazine of the Hispano-
Guinean Cultural Centre; its editorial team Juan Tomas Avila Laurel, Gabriela
Gomez-Pimpollo and other people related to the centre directed this magazine. Its
monthly periodicity remained fairly regular. With a format of 26 X 20 cms, it had
approximately 50 pages and included illustrations. In 2000 issue 69 was the last
recorded number. El Patio had also a children’s magazine called El Peque Patio,
directed by Virginia Ubalde.

At the beginning of 1992 Guinean students launched a magazine entitled Entre
Nosotros with the subtitle Organo informativo del PSEEU (Promotion of solidarity of
EG university students), based in the University College. In 1968 the journal
Potoporo announced the intention of a group of Guinean students to launch a
publication with the title REGE: Revista de Estudiantes de Guinea Ecuatorial
(Student magazine of EG). The same college in Madrid edited a bibliographic
bulletin between 1992 and 1996 which contained photocopies of all the articles
related to Equatorial Guinea published in the press in Madrid. It had a limited
dissemination, was approximately monthly and was directed by the college
librarian.

There is another relatively recent magazine with a scholarly character called
Modjo ma ‘Anuam which in the Fang language means ‘bird words’ and was
subtitled as ‘Boletin universitario de informacion’. It was published in Malabo,
edited by the University of Equatorial Guinea and directed by Federico Edjo
Ovono. It had 20 pages, and modest content as it was a bulletin of activities at the
university.

In the context of teaching there should also be mention of Ayo, de Guinea
Ecuatorial subtitled as ‘Estudiantil, social y cultural’, published in Malabo in 1998;
the name Ayo seems to be a Yoruba word, a personal touch of the director related
to that Nigerian ethnic group. Issue 10 appeared in October-November 1999 and
it continued until 2000. Edited by the group, Ayo was directed by Juan Eyene Okua.

22 Nvo Mbombio, Fermin (2000) ‘Evolucion de la prensa escrita en Guinea Ecuatorial’,
La Gaceta de Guinea Ecuatorial, January-February issue, pp. 51-52.

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

XXV Introduction

It was a quarterly publication including 32 pages with informative and educational
outreach content.

Another publication entitled Bioko should also be cited. It was edited by the
Cultural Institute of France with the aim of disseminating of francophone culture.

The Revista de las Fuerzas Armadas was cited by Fermin Nvo in an article
without more specifications, but its existence is demonstrated at least during the
year 2000, according to later references. There was also an official Boletin
Estadistico Anual edited in Malabo, from which only the issues published in1985
and 1990 are known to the author of this article.

A group of Guineans exiled in Germany launched a magazine in 1997 entitled
La Diaspora, subtitled as ‘Informacion bimensual para la comunidad guineo-
ecuatoriana en el extranjero’. It was edited in Berlin and directed by Samuel Mba
Mombe, an ex-member of the ANRD committee. There is confirmation of its
existence at least until 2000, the end of the period considered in the current article.
At the beginning of 2000, it had 18 pages, a format of 30 cm and cost 200 pts or 2
German marks.

Another recent magazine is Afirtkara (a mythic Fang figure, identified by the
Fang as being the original name of Africa) subtitled as ‘Organo de la Unidn de
Demoécratas Independientes de Guinea Ecuatorial’ (Organ of the Union of
Independent Democrats of EG), a party formed by different factions of UDJ and
MAIB. It defined itself as a bridge between Equatorial Guinean people living
abroad and inside the country and declared its open concern for the day-to-day
situation of people living there. The first issue was published in June 1999. Its
editorial was signed by Daniel Mba Oyono, president of the Union de Democratas
Independientes (UDI) (Union of Independent Democrats); it was edited in
Mostoles (Madrid) until the end of 2000.

Other magazines also published in Spain can be considered Guinean because
they are fully concerned with the problems of that country, such as El Boletin,
organo de la Asociacion Africanista Manuel Iradier, with its headquarters in
Vitoria. Edited by a direct descendant of the explorer Iradier, its actuation is linked
mainly to Kogo and its surroundings. It published studies carried out by this
association on cooperation and development in EG (health, education and
research). The publication has a format of 29 X 21 cms.

In 1999 there appeared a new magazine published in Madrid exclusively
concerning EG, Malabo, directed by Javier Bleda. This magazine had a high-
quality presentation and was printed on glossy paper. It included 99 coloured
pages with a format of 28 X 21 cms. It appeared to be intended as promoting
improved political and economic cooperation between Spain and Guinea whilst
trying to avoid a rupture with the current policy.

The first issue of a newspaper entitled El Correo Guineo Ecuatoriano was
published in Malabo on 9 June 2000. It was edited by SOGEDISA, the same
company that published La Gaceta, chaired by Agustin Nse Nfumu and managed
by Roberto M. Prieto. It had a weekly frequency and a price of 200 CFA francs.
This magazine, with a simple presentation, A3 format and a circulation of 2,000
copies, was complementary to La Gaceta de Guinea Ecuatorial and was aimed at a
readership within the country covering local information compared with the
external distribution of the other. At the end of 2000 Professor Trinidad Morgades
Besari, General Secretary of CICTE (Consejo de Investigaciones Cientificas y
Tecnologicas) directed this publication.

Finally, before concluding these hemerographic notes, the existence of various
magazines published in Spain not cited here must be mentioned because they
contain information on the latest African news. Some of them were managed by

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

Introduction XXV

Equato-Guinean people and included frequent articles about EG. Examples are
Tam-Tam Africa (launched in 1991), as well as Ecos de Tam-Tam, published in
Barcelona, or Africa Negra (Black Africa) published in Madrid from 1992.

Supplementary Material

The original Spanish text of this article, as prepared by Carlos Gonzalez
Echegaray, including illustrations of some of the publications discussed in this
article is available as SUPPLEMENTARY MATERIAL with the online version of
this article. See http:/africabibliography.cambridge.org/.

Titles of publications cited

ACCION CULTURAL

AFIRIKARA 1999

AFRICA 2000

AGER 1951

ANUARIO AGRICOLA DE LOS TERRITORIOS ESPANOLES DEL
GOLFO DE GUINEA -1942 ]

ANUARIO DE ESTADISTICA Y CATASTRO DE LA DIRECCION DE
AGRICULTURA

ANUARIO ESTADISTICO DE LOS TERRITORIOS... DEL GOLFO DE
GUINEA

AYO 1998

BANTU 1950

BIOKO

BIOKO MUNI 1985

BOJUELO 1994 )

EL BOLETIN (ASOCIACION AFRICANISTA MANUEL IRADIER)

BOLETIN DE LA CAMARA AGRICOLA DE FERNANDO POO

BOLETIN DEL COMITE DE DEFENSA AGRICOLA DE FERNANDO POO

BOLETIN DE LA DELEGACION DE TRABAJO

BOLETIN ECLESIASTICO DEL VICARIATO

BOLETIN DE ENSENANZA

BOLETIN ESTADISTICO ANUAL B

BOLETIN DE INFORMACION DE LA CASA DE GUINEA ESPANOLA

BOLETIN INFORMATIVO (Asodegue)

BOLETIN INFORMATIVO (charlas radiofonicas en R.N.E.) )

BOLETIN INFORMATIVO...DE LAS FUERZAS DE OPOSICION

BOLETIN DEL MINISTERIO DE EDUCACION NACIONAL DE LA
GUINEA ECUATORIAL )

BOLETIN DE LAS PROVINCIAS DE FERNANDO POO Y RIO MUNI

BOLETIN OFICIAL DE LA REGION ECUATORIAL

BOLETIN OFICIAL DE LOS TERRITORIOS ESPANOLES DEL GOLFO
DE GUINEA

BOLETIN OFICIAL. REPUBLICA DE GUINEA ECUATORIAL

BOLETIN DEL PATRONATO DE INDIGENAS

CAMBIO 2000

CAMBIO 93

CAMINOS DE GUINEA

EL CORREO GUINEO ECUATORIANO

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


http://www.africabibliography.cambridge.org&sol;
http://www.africabibliography.cambridge.org&sol;
https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

XXVi Introduction

EL DEFENSOR DE GUINEA 1930

DIARIO DE GUINEA ECUATORIAL 1968

DIARIO DE LA REPUBLICA

LA DIASPORA

EBANO

EL ECO DE A.D.P.

EL ECO DE LAS CUMBRES

EL ECO DE FERNANDO POO

ENTRE NOSOTROS

ESPANA COLONIAL

E’'WAISO

FERNANDO POO

FERNANDO POO Y GUINEA ESPANOLA

FRENTE NACIONAL

LA GACETA DE GUINEA ECUATORIAL

LA GUINEA ECUATORIAL

LA GUINEA ESPANOLA

EL HERALDO COLONIAL

HOJA DEL LUNES

HOJA DEL LUNES DE FERNANDO POO

HOJA DE INFORMACION

HOJA INFORMATIVA (ARND)

HOJA PARROQUIAL (SANTA TSABEL)

LA HOJA DEL PERIODISTA

HORIZONTES

INDUSTRIA EN GUINEA

LA LIBERTAD

LA LIJA

LUGAR DE ENCUENTRO

LA LUZ

MALABO

M’BOLO , ,

MEMORIA DE LA DELEGACION PENINSULAR PARA CAFE DE LAS
CAMARAS OFICIALES AGRICOLAS

MEMORIA DEL COMITE SINDICAL DEL CACAO

MEMORIA DE LOS TRABAJOS. .. POR LA JUNTA DE GOBIERNO DELA
UNION DE AGRICULTORES '

MEMORIA ANUAL DEL PATRONATO DE INDIGENAS

MEMORIA ANUAL DEL SERVICIO SANITARIO

EL MENSAJERO

MODJO MA’ANUAN

MOLIFUGE INFORMA

EL NACIONALISTA

NEW BILL

NKUL AYONG

NOSOTROS

NOTICIAS DE GUINEA ECUATORIAL

NUESTRO IDEAL

NUEVA GENERACION

EL OCIO

O BOEHIA

LA OPINION

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

Introduction XXvil

EL PATIO

PATRONATO DE INDIGENAS DE LOS TERRITORIOS ESPANOLES DEL
GOLFO DE GUINEA

LA PERDIZ

P.N.U.D.

POTOPOTO

EL PROGRESO DE GUINEA ECUATORIAL

REBELION ]

RESUMENES ESTADISTICOS DEL GOBIERNO GENERAL )

RESUMENES ESTADISTICOS DEL CENSO GENERAL DE POBLACION

REVISTA DE LAS FUERZAS ARMADAS

REVISTA DE ESTUDIANTES DE GUINEA ECUATORIAL

SANGO

SANGO MALEVA SANGO

EL SOL

LA SOLIDARIDAD

TAM-TAM DE ALERTA

TAM-TAM EXPRES

EL TIEMPO

TU GUIA

UNIDAD DE GUINEA ECUATORIAL

VENTANA ABIERTA

LA VERDAD

VIYIL

VOCES DE GUINEA ECUATORIAL

LA VOZ DE FERNANDO POO

LA VOZ DE GUINEA CONTINENTAL

LA VOZ DEL PUEBLO (independent publication)

LLAVOZ DEL PUEBLO (PDGE)

Institutions, associations and political parties

Agencia de Prensa Popular de Guinea Ecuatorial en Lucha (APGEL)

Agencia Nacional de Prensa

Alianza Democratica y Progresista (ADP)

Alianza Nacional de Restauraciéon Democratica (ANRD)

Asociacion Africanista Manuel Iradier

Asociacion Cultural de Alumnos de la UNED

Asociacion Cultural Viyil

Asociacién de la Prensa de Guinea Ecuatorial (ASOPGE)

Asociacion de Mujeres Guineanas E’Waiso Ipola

Asociacién Guineo-Ecuatoriana de Cuidado y Defensa a la Edad Avanzada
(AGECDEA)

Asociacién para el Progreso de Guinea Ecuatorial

Asociacién para la Solidaridad Democratica con Guinea Ecuatorial
(ASODEGUE)

Aula de Adultos de New Bill

Camara Agricola de Fernando POo

Camaras Oficiales Agricolas de Guinea

Casa de Guinea Esparfiola en Barcelona

Centro Cultural Hispano-Guineano de Malabo

Centro de Accion Social para Ecuatoguineanos

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

XXVviii Introduction

CESUR

Comité de Defensa Agricola de Fernando Poo (CDAFP)

Comité Sindical del Cacao

Consejo de Investigaciones Cientificas y Tecnologicas (CICTE)

Convergencia para la Democracia Social (CPDS)

Convergencia Social-Democrata y Popular (CSDP)

Delegacion Colonial de Estadistica

Delegacion de Asuntos Indigenas

Delegacion de Trabajo

Diputacion Provincial de Fernando Poo

Direcciéon de Agricultura

Direcciéon de Ensefianza Superior Indigena

Direccién General de Marruecos y Colonias

Escuela de Capacitacion Agricola

Escuela Normal de Magisterio

Fernando Poo

FET y de las JONS

Frente de Liberacion de Guinea Ecuatorial (FRELIGE)

Fuerzas Armadas de Guinea Ecuatorial

Gobierno General de los Territorios

Guardia Colonial

Instituto Cultural Francés

Instituto de Estudios Africanos )

Instituto de Estudios Politicos para Africa, Latinoamérica y Asia IEPALA)

Junta Coordinadora de las Fuerzas de Oposicién de Guinea Ecuatorial

Junta Deportiva de la Guinea Continental

Juventud en Marcha con Macias

Litoral

Maleva

Ministerio de Educacion Nacional de Guinea Ecuatorial

Misioneros del Corazon de Maria

Movimiento de Libertad y Futuro de Guinea Ecuatorial (MOLIFUGE)

Movimiento para la Autodeterminacion de la Isla de Bioko (MAIB)

Parroquia de S. Antonio Claret

Partido de la Coalicion Social Democrata (PCSD)

Partido Democratico de Guinea Ecuatorial (PDGE)

Partido Liberal (PL)

Patronato de Indigenas

Plataforma Humanista de Apoyo a Guinea Ecuatorial (PHAGE)

Promocioén de la Solidaridad de los Estudiantes Ecuatoguineanos Universitarios
(PSEEU)

Servicio Sanitario

SOGEDISA

UNESCO

UNICEF en Guinea Espafiola

Uniodn de Agricultores de la Guinea Espafiola

Union de Democratas Independientes de Guinea Ecuatorial.

Uniodn Revolucionaria de Guinea Ecuatorial (URGE)

Universidad Nacional de Guinea Ecuatorial

Vicariato de Fernando Poo

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

Introduction

Index of names appearing in the article

AJURIA, Marcos

ALVAREZ, Heriberto Ramoén

ANGULO, José Maria

ARANA, Félix de Valois

ARANZADI, Iiigo de

ARIJA, Julio

BAKALE, Celestino

BARTOLOME MASIA, Francisco

BLEDA, Javier

BOKESA, Ciriaco

BONDJALE OKO, M.

CERVERA PERY, José

COLL, Armengol

CRESPO, Teodoro

CUBA, Genoveva Matilde

DONADO VARA, Julian

EBANG ANGUESOMO, Mariano

EDJO OVONO, Federico

ELO NSE, Alberto

ESONO BACALE, José

EYA NCHAMA, Cruz Melchor

GARCIA MARGALLO BARBERA,
singel ,

GOMEZ DE LA SERNA, JOSE

GOMEZ-PIMPOLLO, Gabriela

HERRERA, Francisco

IBARRA AUTRAN, José

JONES, Maximiliano

JUANOLA, Joaquin

LIGERO GARCIA DE ARAOZ,
Armando

LINIGER-GOUMAZ, Max
LLOMPART AULET, Sebastian
LOPEZ CANTO, Francisco
LOPEZ PEREA, Enrique
MACIAS NGUEMA, Francisco
MARTIN DEL MOLINOQO, Amador
MBA MOMBE, Samuel

MBA OYONO, Daniel

MIKO, Placido

MIRA IZQUERDO, José Maria
MORGADES BESARI, Trinidad
MOTO, Severo

NANDONGO NGUEMA, Antonio
NDONGO AYONG, Antonio
NDONGO-BIDYOGO, Donato
NOLASCO, Pedro

NSE NFUMU, Agustin

NUNEZ DIACONO, Gabriel J.
OBAMA AVOMO, Antonio
OBAMA NDONG, Santiago
OBIANG MBA, Toribio
OBIANG NGUEMA, Teodoro
ORTEGA, Adolfo

PRIETO, Roberto M.

RAMOS IZQUIERDO, Luis
RUIAZ (pseud.)

RUIZ, Ambrosio

UBALDE, Virginia

UBEDA BLANCO, César

https://doi.org/10.1017/5026667311500001X Published online by Cambridge University Press

XXiX


https://doi.org/10.1017/S026667311500001X

