
1071Book Reviews

Curtain of Lies: The Battle over Truth in Stalinist Eastern Europe. By Melissa 
 Feinberg. New York: Oxford University Press, 2017. xxii, 232 pp. Notes. Bibliogra-
phy. Index. Illustrations. $74.00, hard bound.

doi: 10.1017/slr.2018.317

This book is a provocative study of the “battle over truth” during the early Cold War: 
the efforts of communist regimes to monopolize public information space and efforts 
of western governments to penetrate the information Iron Curtain with alternative 
information by radio and leaflets.

Drawing on official publications and secret police archives, Melissa Feinberg 
demonstrates in Chapters 1–2 how communist regimes used the purge trials of 
Rudolf Slánský and other deposed leaders and the Soviet-inspired “peace campaign” 
to mobilize the citizenry to support the regimes and denounce the west. Citizens 
accepted Communist Party orthodoxies, Feinberg suggests, from a mixture of social 
alienation, belief in the new order, opportunism, cynicism, and above all fear.

Chapter 3 is devoted to the Crusade for Freedom, which sought to mobilize 
Americans in the anti-communist cause though appeals to patriotism and fear of 
Communism. Feinberg highlights the crusade of anti-communist hyperbole but errs 
in assuming that it guided Radio Free Europe (RFE) broadcasts. RFE officials at the 
time lamented the gap between the oversimplified anti-communist crusade language 
and their editorial policy. The chapter documents simplistic anti-communism of some 
pre-1953 RFE (and Voice of America [VOA]) commentaries. But its narrow focus ignores 
the rich menu of RFE programs that from the outset included hourly newscasts and 
features on suppressed national history and literature, religion, music, segments for 
communist activists, and more (documented for Poland in Lechosław Gawlikowski, 
Pracownicy Radia Wolna Europa: Biografie zwykłe i niezwykłe. Warsaw 2015, Annex 1).

Chapters 4–6 analyze interviews with east European refugees conducted by 
RFE (“Information Items”) and VOA in the early 1950s, preserved in the National 
Archives and online at the Blinken Open Society Archives. Feinberg’s book is wel-
come as the first comprehensive use of this “unique resource for historians” (xx). 
Acknowledging limitations of selection and recording, Feinberg uses the interviews 
to paint a nuanced picture of daily life in what western leaders and media commonly 
called “captive nations”—few east Europeans would dispute that characterization—
and “slave labor camps”—which they were not. While there is considerable literature 
on daily life under communism in eastern Europe, Feinberg’s exegesis of the inter-
views offers valuable depictions of how politically powerless people adapted to eco-
nomic hardship and political repression in the “people’s democracies.” They queued 
for food, stole and smuggled state property, occasionally organized strikes, sought 
friendships in atomized society, feared informers, attended compulsory meetings, 
accepted some official “truth” or pretended to, migrated within themselves, relied 
on rumors, listened to western radios, and sometimes fanaticized about liberation.

Usefully mining the interviews for narratives and insights, Feinberg nevertheless 
overstates their importance for RFE broadcasting (their role in VOA broadcasting is 
not addressed). Even in the early 1950s, the interviews were one source of information 
about eastern Europe for RFE, along with comprehensive monitoring of communist 
media, information from western journalists, travelers and diplomats, and accounts 
of high-level defectors such as Józef Światło. The Items (as documented in archived 
organizational histories) were produced by émigré information staff who were not 
“analysts” or “researchers” (xxx)—RFE’s research units were established later—but 
whose job was to provide information to émigré broadcasters and American policy 
officials who made their own judgments. While Feinberg’s critique of some first-order 
“evaluation” comments is apt, those were not the views of RFE broadcasters or policy 

https://doi.org/10.1017/slr.2018.317 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/slr.2018.317


1072 Slavic Review

officials. My own judgment (as an RFE research analyst in the late 1960s) of the Items 
as a source of information was that some were golden, some interesting, and many 
useless.

Overestimating the importance of Items for broadcasting leads Feinberg to exag-
gerate a feed-back loop in which perceptions of broadcasters influenced the views of 
listeners, interviews with refugee listeners influenced perceptions of broadcasters, 
and so on. Research in RFE broadcast archives may clarify how much Information 
Items were used in specific broadcasts. Even so, while western radios (VOA and BBC 
from the outset, RFE after 1951) reached significant numbers of east Europeans in 
the early 1950s with information about their countries and the world unavailable in 
regime media, evidence is lacking that western broadcasts altered the mindset and 
vocabulary of listeners.

Readers will benefit from this book’s nuanced examination of “lies” behind the 
Iron Curtain but will need to turn elsewhere for the successes and failures of counter-
vailing western efforts to convey “truth” to Stalinist eastern Europe.

A. Ross Johnson
Woodrow Wilson International Center for Scholars

Broadcasting and National Imagination in Post-Communist Latvia: Defining 
the Nation, Defining Public Television. By Jānis Juzefovičs. Chicago: Intellect 
Books, 2017. 164 pp. Appendix. Bibliography. Index. $50.00, paper.

doi: 10.1017/slr.2018.318

Jānis Juzefovičs’ monograph Broadcasting and National Imagination in Post-
Communist Latvia: Defining the Nation, Defining Public Television provides detailed 
insight into the media and TV viewing habits of ethnic Latvians and Russian speak-
ers in Latvia. Juzefovičs’s research angle and his methods allow him to go beyond 
generalized attributions and positions. His research approach of quota and snowball 
sampling to recruit participants for ten focus groups, as well as in-depth qualita-
tive interviews with five families (including three generations) at their homes per-
mit him to rebuke widespread accusations by ethnic Latvian politicians who tend 
to regard Russian speakers as completely stuck in the orbit of Russian propaganda. 
As Juzefovičs stresses, Latvia’s Russian speakers are far more critical of the Russian 
media than they are given credit for.

Another important merit of this study is its focus on the diversity of Latvia’s so-
called “Russian-speaking population.” Here, the monograph’s appendix, in which 
Juzefovičs provides short overviews of the focus groups’ participants as well as fam-
ily profiles, is particularly revealing. The family profiles give the reader insight into 
the diversity of Latvian family life, where intermarriages between ethnic groups are 
common, and “Russian speakers” are by no means all ethnic Russians.

The monograph is organized into five chapters discussing the ways in which tele-
vision viewing habits can help us understand the central question of national belong-
ing in post-communist Latvia. Most of the research was conducted between October 
2011 and July 2012, with emphasis on public television. While Juzefovičs assesses 
both viewing habits of ethnic Latvians and Russian speakers, a large focus of the 
study is the overarching question of national loyalty among Latvia’s Russian speak-
ers. The crisis in Ukraine has exacerbated the questioning of this group’s loyalty by 
Latvia’s nationalist politicians and also raised concerns among NATO partners. Yet, 
as Juzefovičs argues, even those (mostly elderly) Russian speakers who view Russia as 
their fatherland still see Latvia as their homeland, show interest in news from Latvia, 

https://doi.org/10.1017/slr.2018.317 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/slr.2018.317



