
BRIEF COMMUNICATIONS AND LETTERS 

CENSORSHIP IN RHODESIA 

Sir: 
In his paper "Colonial Rule in Africa: A Review Article" (African 

Studies Review, Vol. XIV, No. 1, April 1971), Professor K. Wylie dis­
cusses Colonialism in Africa (Cambridge University Press, 1970, Vol. 2). 
He states that we "neglect to mention the undeniable fact that the same 
[Rhodesian] government censors all newspapers;" hence "the careful reader 
is prone to reject all the other arguments [concerning Rhodesia], no 
matter how heavily documented, as propaganda" (p. 132). 

We have since tried to do some more documenting. As far as we can 
see from our files, censorship of publications was instituted by Rhodesia 
Government Notice No. 737 K of 1965 under the title Emergency Powers 
(Censorship of Publications) Order 1965. This required all printed 
material to receive the approval of the Director of Information through 
powers delegated by him to censorship officers. The notice was dated 
November 10, 1965. It was designed, among other things, to control the 
leak of economic information. Rhodesia Government Notice No. 258 of 1968, 
published on April 6, 1968, repealed the regulation. No censorship has 
been imposed on Rhodesian publications-since. Hence an anti-government 
publication such as Centrepoint can be put out in Salisbury and can be 
ordered by American scholars interested in the area. Perhaps Professor 
Wylie might do some more checking. 

Lewis H. Gann and Peter Duignan 
Hoover Institution on War, Revolution and Peace 

Stanford, California 

5k5 

https://doi.org/10.2307/523846 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/523846



