
ARTICLE

Listening in on the Neighbors: The Reception of German
and Austrian Radio in Cold War Czechoslovakia‡

Rosamund Johnston

University of Vienna, Vienna, Austria, Email: rosamund.johnston@univie.ac.at

Abstract

In 1966, a Radio Free Europe (RFE) report estimated that seven in ten Czechs and Slovaks listened to
Radio Vienna, making it the most popular foreign station in Czechoslovakia. Yet conventional narra-
tives of Western radio in socialist central Europe highlight the role played by runner-up RFE. By focus-
ing on the practice of listening to German-language radio in Czechoslovakia between 1945 and 1969,
this article shows that cross-border, German-language listening mattered not only between the
Germanies, but also in central Europe, where listening habits were shaped by the region’s multilingual
heritage. In addition to highlighting German’s significance as a language of regional communication,
the article reveals the importance of cross-border contacts and the significance of light entertainment
in Cold War central Europe. Rather than separating listeners out by citizenship, foreign radio listening
fostered solidarities that cut across national boundaries and divided people by generation, geography,
class, and technical dexterity instead.

In September 1965, presenter Ernst Hilger raised a laugh when he suggested to a live radio
audience in Linz that he would translate effortlessly what his cohost in České Budějovice
(Budweis) had just said to audiences across the border in Czech. Despite Hilger’s ironic
dig at the incomprehensibility of the Czech language, his joke indicated a degree of fellow
feeling across borders between Austrians and citizens of Czechoslovakia. It came as part
of a broadcast of Alle Neune, a radio game show coproduced by Austrian public broadcaster
ORF’s regional subsidiary in Linz and Czechoslovak Radio’s local station in České Budějovice.
The program, which aired on both state broadcasters, featured live audiences in both loca-
tions showing how much they knew about each other’s culture—in one round, the Austrian
and Czech teams both had to guess which Strauss waltz and Smetana polka they had just
heard. Additional rounds of the game show (on famous Europeans, or canonical dramatic
texts) pointed out how much both constituencies had in common.

The program was a celebration of radio technology and infrastructure—through radio, the
inhabitants of České Budějovice could answer questions posed by people in Linz, and their
answers could be heard in Prague and Vienna, where stations relayed the program. Listeners
from both countries were encouraged to participate by mailing in their answers to a question
posed especially for them; those who wrote in were promised a book, whether they correctly
guessed the answer or not. One round of the game show paid homage to the Linz-České
Budějovice railway—the first horse-drawn railway in Europe built in 1825. Although the railway
was invoked as proof of Linz and České Budějovice’s historic connection, the program

‡ This manuscript has been updated since its original publication. A notice detailing the updates can be found
here: https://doi.org/10.1017/S0008938924000074.

© The Author(s), 2021. Published by Cambridge University Press on behalf of Central European History Society of the American
Historical Association. This is an Open Access article, distributed under the terms of the Creative Commons Attribution licence
(https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted re-use, distribution, and reproduction in any medium,
provided the original work is properly cited.

Central European History (2021), 54, 603–620
doi:10.1017/S0008938921000054

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054 Published online by Cambridge University Press

https://orcid.org/0000-0003-1589-4994
mailto:rosamund.johnston@univie.ac.at
https://doi.org/10.1017/S0008938924000074
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://doi.org/10.1017/S0008938921000054


demonstrated how the technology had been superseded and radio could now transfer informa-
tion between the two locations more quickly. At the end, hosts Jiří Stuchal and Ernst Hilger
concluded that radio built bridges, and guests in both locations clapped their approval.

Coproductions such as Alle Neune have been examined for what they show of changing
international politics at the elite level during the Cold War.1 But in the article that follows,
I argue that Alle Neune constituted Czechoslovak and Austrian state endorsement of “grass-
roots” listening practices that both parties already knew existed (and that were not partic-
ular to the liberal 1960s). Czechs and Slovaks listened to German-language radio from
Austria and West Germany in their thousands during the postwar period. By acknowledging
officially the ways Czechoslovaks engaged with Austrian radio—through practices of listen-
ing, correspondence, and other forms of participation—Czechoslovak Radio sought to claim,
through Alle Neune, some of these practices’ popularity for itself. Thus institutional, infrastruc-
tural projects such as Alle Neune should not always be understood to constitute dirigiste attempts
at shaping citizens’ perceptions and solidarities; by embarking on such projects, state actors
could also take advantage of and formalize networks already created by their citizens.

The scale of Austrian and West German radio listening is made apparent in surveys con-
ducted by Radio Free Europe (RFE) about listening habits in the Eastern Bloc. RFE reception
polls throughout the 1960s found that Radio Vienna was the most popular foreign station
with Czechoslovak listeners. The American-sponsored broadcaster instigating such surveys
was, perhaps to its own analysts’ chagrin, frequently the runner-up to German-language
radio in the contest for audiences. Such conclusions find reinforcement in the Communist
Party’s own reports from the 1950s and 1960s, and in the first systematic Czechoslovak
radio polls from the end of the 1960s.2 German-language radio listening thus emerges as
a constant of radio’s second “golden age” in Czechoslovakia, which spanned from the imme-
diate postwar period until 1969. During this period, radio served as the leading medium to
which audiences turned when making social and political claims on authorities.

Cross-border, German-language listening during the Cold War mattered, then, not only
between the Germanies, but also in central Europe, where listening habits were shaped
by the multilingual heritage of the region. Focusing on this, rather than on the experience
of listening to RFE as most scholarship on foreign radio in Czechoslovakia has done to
date, additionally reveals the enduring significance of German as a language of regional
communication, the continued importance of cross-border contacts (in particular in border
regions), and the significance of light entertainment in central Europe during the Cold War.

While the “ability to receive radio and television from neighboring countries was not spe-
cific to the case of divided Germany,” Frank Bösch and Cristoph Classen have claimed, “it had
particular significance within the context of the German-German rivalry because there were
no language or cultural barriers that had to be overcome.”3 But historians have wrongly
assumed linguistic barriers between citizens of different central European states in the post-
war era. Instead, language barriers had to be created between Czechs, Slovaks, and Germans—
which led to generational divides emerging among media users at the onset of the Cold War.
Exploring first who listened to German-language radio, how, and when, this article overturns
the notion that Europeans held linguistically homogenous media preferences after the
Second World War. Czechs and Slovaks may have lived in an increasingly ethnically

1 See Mari Pajala, “A Forgotten Spirit of Commercial Television? Co-Productions Between Finnish Commercial
Television Company Mainos-TV and Socialist Television,” The Historical Journal of Film, Radio, and Television 39, no.
2 (2019): 366–83; Frank Bösch and Cristoph Classen, “Bridge over Troubled Water? Mass Media in Divided
Germany,” in A History Shared and Divided: East and West Germany since the 1970s, ed. Frank Bösch (Oxford:
Berghahn Books, 2018), 551–602; and the research of Petr Szczepanik, forthcoming, in Remapping Cold War Media:
Institutions, Infrastructures, Translations, ed. Alice Lovejoy and Mari Pajala (Bloomington, IN: University of Indiana
Press, 2021).

2 See Prokop Tomek, Československá redakce Radio Free Europe. Historie a vliv na československé dějiny (Prague:
Academia, 2015), 263.

3 Bösch and Classen, “Bridge over Troubled Water?” 566.

604 Rosamund Johnston

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054


homogenous state, but they did not forget the languages they had learned in school and had
used (no matter how grudgingly) in daily encounters with the state and other citizens during
earlier regimes. Following this sketch of listening techniques and venues, a short section on
language politics in postwar Czechoslovakia maps in more detail the rise and fall and rise of
German as a language of regional communication.

I then turn to the way that radio was used by listeners in Czechoslovakia to maintain and
rework cross-border contacts, especially in border zones. Analyzing Czechs’ and Slovaks’
experiences of listening to Austrian stations in particular, I show how their actions at
once retooled cultural practices established under the Habsburg monarchy and reflected
broader contemporary media consumption trends. Next, I take the Austrian driving show
Autofahrer unterwegs as a case study in how Czechoslovak listeners remediated contact
with German speakers. Finally, I investigate the significance of such light entertainment dur-
ing the Cold War, returning to the game show Alle Neune.

Devised by ORF to celebrate “all nine” of Austria’s federative states and their historic
international connections, Alle Neune shows the enduring infrastructural importance of
regional interchanges long beyond the demise of the Habsburg empire and into the Cold
War. That Linz and České Budějovice (and not Prague and Vienna) were chosen for this high-
profile production shows how infrastructures tend to, as Lisa Parks and Nicole Starosielski
point out, reutilize former connections, “depending” on previous networks for their routes
while creating new cultural, economic, and societal configurations.4 The Linz-Budějovice
nexus of this radio link also attests to the significance of provincial, borderland radio inter-
connections, which are frequently overlooked, argue Carolyn Birdsall and Joanna
Walewska-Choptiany, in transnational radio histories, which wrongly “privilege radio pro-
duced by national broadcasters in capital cities, located at the heart of ‘media capital,’
and invested in reproducing the image of ‘media centrality.’”5

If media histories rarely focus on borderlands as key sites of media use, then central and
eastern European historiography frequently takes them as its focus. Czechoslovakia’s post-
war borderlands have been researched both as sites of ethnic cleansing and as a ground
zero for communist modernization.6 Revealing how local populations used foreign media
(and modern technologies) to renegotiate their relationships with native German speakers,
I qualify the extent to which the “new” societies forged in the borderlands following the war
completely broke with past practices of association. I also question the characterization of
such spaces as “former contact zones.”7 Instead, inhabitants reshaped contact with German
native speakers to suit their own ends. Listening to Western radio did not constitute a failure
to recognize the Czechoslovak state’s sovereign borders. Rather, foreign radio listening
diversified the ways in which Czech and Slovak citizens could position themselves within
their own society. Their use of foreign media was ultimately appropriable by
Czechoslovak state actors through initiatives such as Alle Neune, and in this way came to
impact centralized media programming.

The majority of scholarship on light entertainment’s importance during the Cold War
focuses on television.8 This exploration of German-language radio reveals how governments

4 Lisa Parks and Nicole Starosielski, Signal Traffic: Critical Studies of Media Infrastructures (Champaign: University of
Illinois Press, 2015), 3.

5 Carolyn Birdsall and Joanna Walewska-Choptiany, “Reconstructing Media Culture: Transnational Perspectives on
Radio in Silesia, 1924–1948,” The Historical Journal of Film, Radio & Television 39, no. 3 (2019): 440.

6 See, for example, Leslie Waters, Borders on the Move: Territorial Change and Forced Migration in the Hungarian-Slovak
Borderlands (Rochester, NY: University of Rochester Press, 2020); David Gerlach, The Economy of Ethnic Cleansing: The
Transformation of the Czech-German Borderlands after World War II (Cambridge: Cambridge University Press, 2017); and
Eagle Glassheim, Cleansing the Czechoslovak Borderlands: Migration, Environment and Health in the Former Sudetenland
(Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press, 2016).

7 Glassheim, Cleansing the Czechoslovak Borderlands, 6.
8 For example, Paulina Bren, The Greengrocer and His TV: The Culture of Communism after the 1968 Prague Spring (Ithaca

and London: Cornell University Press, 2010); Christine E. Evans, Between Truth and Time: A History of Soviet Central

Central European History 605

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054


and media professionals, East and West, placed such hopes in radio too and, moreover, at an
earlier period than TV-centered scholarship might suggest. The image that emerges is of a
reactive and populist Czechoslovak communist regime seeking and only partially managing
during Stalinism and post-Stalinism to cater to the radio preferences of its citizens. Where
possible, I introduce the perspectives of listeners themselves into discussions of light entertain-
ment, indicating how game shows, phone-ins and Austrian pop provided opportunities for audi-
ence interaction and the possibility of inclusion in Cold War listening communities that hinged
more upon musical taste than one’s stance toward the Communist Party. The inclusion of lis-
teners’ opinions tempers Reinhold Wagnleitner’s findings that Austrian radio helped establish
American influence in postwar Europe: in interviews, Czechoslovak listeners repeatedly
remarked upon the “Austrian flavor” of what they heard while remaining silent about the
Americanizing elements of broadcasts such as advertisements and news.9 Rather than separat-
ing listeners out primarily by citizenship or ethnicity, I ultimately show how the solidarities
fostered by shows such as Autofahrer unterwegs and Alle Neune cut across national boundaries
and divided people by generation, geography, class, and technical dexterity.

An analysis of German-language radio reframes discussions of radio listening in Cold War
Czechoslovakia, which have largely been shaped by historiography on the American-
sponsored broadcaster RFE. Authors have adopted one of four strategies to justify this
focus, each with its own drawbacks. First, scholars have worked outward from RFE’s articu-
lated aims to understand the station’s “success”—and indeed listeners’ behavior. According
to Arch Puddington, RFE sought to topple communism through eliciting “acts of personal
resistance” from listeners.10 Did they or did they not do as the broadcaster hoped? The fram-
ing of this question necessarily leads to the conclusion that RFE enjoyed some measure of
success (the debate becomes to what degree). But such analysis presumes a rather two-
dimensional relationship between broadcasters and listeners, with the former telling the lat-
ter what to do, and the latter doing it (or not).

Second, historians have pointed to RFE’s unique “popularity.”11 But such claims are
directly contradicted by Prokop Tomek who finds, in his comprehensive study of the broad-
caster, that “the majority of the Czechoslovak population did not listen to Radio Free Europe,
nor was it the most popular foreign radio station” in socialist Czechoslovakia.12 Tomek
belongs to the third school, which explores measures the regime took against RFE to reveal
the station’s importance.13 By positing RFE’s social significance as a corollary of regime
repression, however, Tomek employs a heuristic framework established by a regime he crit-
icizes for its overreaction and out-of-touch nature to comprehend the society it claimed to
represent.14 The fourth and final strategy is to cite dissidents from the region saying how
important the station was to them.15 No one experience of communism—dissident or other-
wise—is, of course, more valid than another.16 But there is a problem in taking the view of,

Television (New Haven and London: Yale University Press, 2016); Kristin Roth-Ey, Moscow Prime Time: How the Soviet
Union Built the Media Empire that Lost the Cultural Cold War (Ithaca and London: Cornell University Press, 2011); and
Anikó Imre, TV Socialism (Raleigh, NC: Duke University Press, 2016).

9 Reinhold Wagnleitner, Coca-Colonization and the Cold War: The Cultural Mission of the United States in Austria, trans.
Diana M. Wolf (Chapel Hill: University of North Carolina Press, 1991).

10 Arch Puddington, Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free Europe and Radio Liberty (Lexington:
University of Kentucky, 2000), 131.

11 Puddington, Broadcasting Freedom, 131.
12 This title varied. Radio Vienna and Deutschlandfunk were frequent contenders, although Voice of America often

topped listener polls. Tomek, Československá redakce Radio Free Europe, 274.
13 Tomek is not alone in this. See also A. Ross Johnson and Eugene Parta, eds., Cold War Broadcasting: Impact on the

Soviet Union and Eastern Europe (Budapest: Central European University Press, 2012), and Pawel Machcewicz, Poland’s
War on Radio Free Europe, 1950–1989 (Stanford: Stanford University Press, 2015).

14 Tomek, Československá redakce Radio Free Europe, 254.
15 See Václav Havel, cited in Johnson and Parta, Cold War Broadcasting, 346.
16 This point is made eloquently by Jonathan Bolton in World of Dissent: The Plastic People of the Universe, Charter 77,

and Czech Culture Under Communism (Cambridge, MA: Harvard University Press, 2012), 36–37.

606 Rosamund Johnston

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054


say, Václav Havel, whose plight was regularly promoted by RFE precisely on account of his
dissident status, to speak for Czechs and Slovaks in general (particularly in the face of data
suggesting that, when it came to matters of the radio, he does not).

RFE analysts during the Cold War, and subsequent historians of the institution such as
Puddington, Parta, and Johnson, equated listening to RFE—and indeed Western radio more
generally—with “resistance to communism.”17 Despite some fine scholarship nuancing
this view, this interpretation has become more widespread in recent years on the part of
listeners themselves, with memoirist Jan Šesták claiming, in one example, that listening
to radio-relayed rock’n’roll constituted anti-communist “rebellion” in Czechoslovakia.18 A
recent Prague exhibit suggested that listening to Western radio during the socialist period
contributed to Czechoslovakia’s “freedom” from dictatorship.19 Retroactively understanding
foreign radio listening as innately anti-communist fits in to what oral historian Miroslav
Vaněk has called a year-on-year growth in “the number of alleged resistors or ‘warriors
against the regime’” to have opposed communism after its demise.20 Claims such as
Šesták’s overstate the risks of listening to foreign radio and reduce the politics of this activ-
ity to a question of party politics. Ironically, the reconstruction of a communist/anti-
communist listening binary revives the logic of communist functionaries during the
Stalinist era, who sought to corral radio listening practices into narrow categories of political
reliability and unreliability.21 Such a party-political understanding overwrites the practical
and personal reasons that people tuned into the West.

Here, I use RFE sources to tell another story. The interviews that RFE analysts gathered
with emigrants and tourists in the West throughout the 1950s and 1960s provide unparal-
leled insight into Czechs’ and Slovaks’ listening techniques and attitudes toward radio. By
taking their institutional biases into account when reading and rereading such sources, I
reveal what they have to say about the enduring significance of the German-language,
cross-border connections and light entertainment in communist Czechoslovakia instead.22

Although RFE compiled “information items” to look for resistance to communism and
find signs of socialism’s imminent downfall (and the station’s role in this), their findings
shed much more light on the cohesive effects of Czechs’ and Slovaks’ wide-ranging and eso-
teric media tastes in the 1950s and 1960s.

Listening to German-Language Radio in Czechoslovakia

The practice of German-language radio listening in Czechoslovakia had precedents that pre-
dated the Cold War. Czech and Slovak listeners were used to hearing German on

17 Puddington, Broadcasting Freedom, 58, 313. See also Johnson and Parta, Cold War Broadcasting, 350.
18 See, for example, Filip Pospíšil, “Inspiration, Subversion, and Appropriation: The Effects of Radio Free Europe

Music Broadcasting,” Journal of Cold War Studies 21, no. 4 (Fall 2019): 124–149; and Amir Weiner, “Foreign Media, the
Soviet Western Frontier, and the Hungarian and Czechoslovak Crises,” in Johnson and Parta, Cold War Broadcasting,
317. For Šesták’s understanding of the political significance of Western radio listening, see Tony Prince and Jan
Šesták, The Royal Ruler & the Radio DJ (Slough: DMC Publishing, 2017), 72. The link between Western radio and anti-
communism is also explored by Tom Stoppard in Rock ’n’ Roll (London: Faber, 2006).

19 See “23.10.2019 - 30.8.2020—Technika v diktaturách” (http://www.ntm.cz/Technika_v_diktaturach).
20 Miroslav Vaněk, “Twenty Years in Shades of Grey? Everyday Life during “Normalization” Based on Oral History

Research,” forthcoming in Kevin McDermott, “Normalised” Czechoslovakia, 1969–1989: Internal and External Perspectives.
21 Propaganda films such as They Shall Not Pass (Neprojdou, Zbyněk Brynych, 1952) cast Czechoslovak Radio listen-

ing as a model politically engaged behavior by depicting the state’s border guards doing so while conducting their
work. Police documents from the same period show, on the other hand, how law enforcement interpreted foreign
radio listening as politically suspect. See, for example, the trial documents of Josef Kuldan et al., Archiv bezpečnostní
složek, Prague (ABS), V-PL, V-1178 MV (Kuldan Josef a spol.).

22 I follow Melissa Feinberg and Nicholas Schlosser, who both address the difficulties of using such listener inter-
views in their research, and both conclude that such sources do, nevertheless, provide valuable insight into the Cold
War Central European media environment. See Melissa Feinberg, Curtain of Lies: The Battle over Truth in Stalinist Eastern
Europe (New York: Oxford University Press, 2017), xx, and Nicholas Schlosser, Cold War on the Airwaves: The Radio
Propaganda War against East Germany (Champaign: University of Illinois Press, 2015), 69.

Central European History 607

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054 Published online by Cambridge University Press

http://www.ntm.cz/Technika_v_diktaturach
http://www.ntm.cz/Technika_v_diktaturach
https://doi.org/10.1017/S0008938921000054


Czechoslovak frequencies both before and during the Second World War.23 They were also
used to actively seeking out German-language spoken films: Petr Szczepanik finds that
German and Austrian “talkies” beat their Hollywood counterparts hands down in the box
office in 1930s Czechoslovakia. He attributes this to the fact that, despite the state’s changing
geopolitical and technological circumstances, “audiences remained embedded in old cultural
traditions of popular music and theatre” established under the Habsburg monarchy, when
Vienna was the cultural center of the empire.24

Official German-language broadcasting in Czechoslovakia came to an abrupt halt follow-
ing the end of the Second World War. Banishing German from the corridors of public service
broadcaster Czechoslovak Radio, however, did not erase the sound of German from the
republic’s radio receivers. In the immediate postwar years, the Czechoslovak Ministry of
Information acknowledged that it was easier to tune into German-language stations in
some western and southern regions of Czechoslovakia than it was to pick up Czechoslovak
Radio.25 The reception of German-language radio stations became a matter of international
diplomacy when Ministry of Information officials urged their counterparts in the Ministry of
Foreign Affairs to include a clause on radio broadcasting in the postwar peace treaty they
were negotiating with Germany; Prague sought to limit German broadcasting aimed at
Czechoslovakia, which it understood as an enduring act of hostility on its neighbor’s part.26

The efforts of the authorities failed to curb the reception of German-language radio on
Czechoslovak soil. When those deemed ethnically German (and not sufficiently antifascist)
were being stripped of their citizenship between 1945 and 1947, disgruntled Czechoslovak
nationalists complained to the Ministry of Information about the continued presence of
the German language in Czechoslovakia over the airwaves. According to such activists,
Czechoslovakia’s aural environment should be purged of German just as its physical environ-
ment was being cleared of Germans.27 To solve the “problem” of German-language radio, the
government set to work building radio infrastructure in Czechoslovakia’s border regions and
attempting to roll out FM broadcasting (which suffered less interference from neighboring sta-
tions). Financial constraints, however, limited the speed of such infrastructural projects’ imple-
mentation. Despite the Ministry of Information’s wish to achieve complete “radiofication” of
Czechoslovakia in the years immediately following the war, this plan remained unfulfilled at
the time of the communist takeover of the state in 1948 and indeed for years beyond.28

Czechs and Slovaks made the Ministry of Information aware of their own German-
language radio listening to gain concessions from officials. In one example, a listener
lamented shortly after the communist takeover that “I am always somewhat ashamed
when I catch a foreign station, for example Vienna or Budapest, and I hear lots of beautiful
arias from our operas, while here amateur brass music prevails.”29 In this complaint, the lis-
tener couched her habits in the necessary language of shame and regret in a bid to alter

23 For details of interwar German-language broadcasting on Czechoslovak Radio, see Ekhard Jirgens, Der Deutsche
Rundfunk der 1. Tschechoslowakischen Republik (Regensburg: Con Brio, 2017), and for the wartime use of German, see
Peter Richard Pinard, Broadcast Policy in the Protectorate of Bohemia and Moravia: Power Structures, Programming,
Cooperation and Defiance at Czech Radio (Bern: Peter Lang, 2014).

24 Petr Szczepanik, “Hollywood in Disguise: Practices of Exhibition and Reception of Foreign Films in
Czechoslovakia in the 1930s,” in Cinema, Audiences and Modernity, ed. Daniel Biltereyst, Richard Maltby, and
Philippe Meers (London and New York: Routledge, 2011), 182.

25 See National Archive; Prague, Czech Republic (NA CZ) box 43, Ministerstvo Informací, doc. 64731, “Přidělení
rozhlasových vln,” November 14, 1947.

26 NA CZ box 27, Ministerstvo Informací, doc. 60728, “Zápis o jednání XXV. schůze jednatelského sboru,” February
17, 1947.

27 NA CZ box 29, Ministerstvo Informací, doc. 67247, “Odpověď na dotaz dobrovolného zpravodaje průzkumu
rozhlasového poslechu p. Zdeňka Tušla, č. zpr. 0217,” November 23, 1946.

28 NA CZ box 27, Ministerstvo Informací, doc. 60049, “Porada v presidiu ministerstva informací dne 24. května
1945 dopol,” May 24, 1945.

29 See NA CZ box 29, Ministerstvo Informací, doc. 65359, “Všeobecné poznámky z týdne od 18. do 24. řijna 1948,”
November 13, 1948.

608 Rosamund Johnston

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054


Czechoslovak Radio’s music policy. She suggested that her foreign listening practices were, in
fact, patriotic, as both Vienna and Budapest played “our” operas, while Czechoslovak Radio
allegedly shunned them in favor of oompah hits. Other listeners wrote to the ministry out-
lining their foreign radio-listening habits in a bid to inspire an earlier start to Czechoslovak
Radio’s morning programming, and a more “natural” style of reporting, such as one heard
“in the West.”30

The Czechoslovak government considered outlawing foreign radio listening but decided
against such an idea because prohibitive legislation had been highly unpopular under Nazi
rule and had also proved almost impossible to implement.31 Despite what might be argued
from certain historical perspectives, the fledgling socialist regime was in no rush to have par-
allels drawn between itself and its Nazi forebears. Nor did it seek to expose its inability to
monitor and control its citizens by imposing a law that would prove so easy to flout.
Instead, the regime sought to nudge Czechoslovak citizens toward approved forms of domestic
radio listening and to stigmatize unapproved forms of radio listening socially by dubbing them
“German”—regardless of the language such stations broadcast in (see Figure 1).

With RFE’s first broadcasts in 1950, the grudging acceptance of Czechs’ and Slovaks’ for-
eign radio listening changed. To counter this station’s Czech- and Slovak-language broad-
casts, authorities placed their faith in the speedy development of new media; television
broadcasts, Ministry of Information officials judged (in hindsight rather optimistically), “can-
not be adopted from abroad, [and therefore] we want to focus listeners’ interest on television
and thus distract their attention from listening to foreign [radio] propaganda.”32 Again plac-
ing their faith in technology as a solution to the foreign radio predicament, the Czechoslovak
authorities introduced jamming in 1952. Jamming was a means of interrupting foreign radio
stations by broadcasting domestic programming, or simply a steady signal, on the same fre-
quencies. This drowned out the sound of the stations targeted.33 The phenomenon was
known colloquially as “Stalin’s bagpipes.”

People came up with their own ways around signal jamming, as RFE sources suggest. One
Czech surgeon suggested that the practice sent people hunting for foreign stations that may
not have been their first choice.34 He explained that friends had devised a workaround,
which relied upon their foreign language skills: with “transmissions of all the Western
broadcasting stations … jammed for listeners in Prague,” the surgeon’s acquaintances
tuned in instead to “BBC transmissions in German [that] had clear reception.”35 Another
interviewee described himself habitually undertaking this very practice, calling himself
“an enthusiastic listener to BBC programs, but mainly to those of the German service,
from about 20:00 hrs onwards.”36 This listener followed German-language radio “for two rea-
sons: firstly, it was not jammed, and secondly, he did not want his nine-year-old son to know
what he was listening to.”37 This testimony shows how Czechs and Slovaks developed tech-
niques to mitigate jamming’s effects, relying upon their linguistic skills to produce a DIY

30 See NA CZ box 29, Ministerstvo Informací, doc. 60637, “Studium posluchačů rozhlasu,” September 29, 1945.
31 Jan Rychlík, “Komunistická propaganda v Československu 1945–1989 z tematického hlediska.” in Informační boj o

Československu/ v Československu, 1945–1989, ed. Jaroslav Pažout (Prague: Technická univerzita v Liberci & ÚSTR, 2014), 25.
32 A Ministry of Information source cited in Martin Štoll, Television and Totalitarianism in Czechoslovakia (New York

and London: Bloomsbury Academic, 2019), 110.
33 For detailed analyses of jamming in socialist Czechoslovakia, see Prokop Tomek, “Rušení zahraničního

rozhlasového vysílání pro Československo,” Securitas Imperii 9 (2002), and Milan Barta, “Přestaňte okamžitě rušit
modré,” Paměť a dějiny 3 (2012).

34 HU OSA 300-1-2-68887; Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute: General Records:
Information Items, “Interview with Czech Surgeon,” March 16, 1956.

35 HU OSA 300-1-2-68887; Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute: General Records:
Information Items, “Interview with Czech Surgeon,” March 16, 1956.

36 HU OSA 300-1-2-75981; Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute: General Records:
Information Items, “Interview with Czech Official,” November 7, 1956.

37 HU OSA 300-1-2-75981; Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute: General Records:
Information Items, “Interview with Czech Official,” November 7, 1956.

Central European History 609

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054


solution to the problem jamming posed (with some generations more capable of this than
others, to which the father of a nine-year-old fluent in Russian but not German could attest).

Czechoslovakia’s Stalinist authorities, and the RFE analysts who quizzed central European
listeners, may have wished to present radio listening as an either/or practice: either one lis-
tened to “seditious”/“freedom-bearing” foreign broadcasters or one listened to “truthful”/
“propagandistic” domestic Czechoslovak Radio. But both constituencies understood very
well that listeners in fact station hopped. In the early 1950s, indeed, a range of programs
sought to cater to such inconsistent listeners. On RFE, Rub a líc (The Other Side of the Coin)
set out to “overturn” the lies that listeners were assumed to have heard first on
Czechoslovak Radio, while Czechoslovak Radio meanwhile broadcast numerous commentar-
ies about why the claims made on Radio Free Europe were wrong.38 Such mud-slinging over
the radio mistook elites’ chief rivals for the foreign radio that actually mattered most to
Czech and Slovak listeners.

In 1955, the CIA judged that “listening to Western stations is widespread, and even Party
members admit that they have listened to some Western broadcasts.”39 The report continued
that “intellectuals” listened to “German broadcasts from Switzerland (Beromuenster), RIAS
(Berlin), and Red-White-Red (Vienna), whose reception is clearer than [the] Czech and Slovak
broadcasts of the Western stations.”40 For the CIA, German-language radio listening in
Czechoslovakia was a matter of class; professionals were apparently happy to listen to

Fig. 1. Cartoon from Rudé Právo (“Red
Right,” the Communist Party’s daily

newspaper in Czechoslovakia) in which

Radio Free Europe’s links to West

German rearmament were insinuated.

The cleanly shaven, smoke-blowing

reporter resembles RFE Czechoslovak

service chief Ferdinand Peroutka. The

caption was originally in Czech but has

been translated into English by the

Radio Free Europe analysts who repro-

duced it. Cartoon reproduced in News
from Behind the Iron Curtain 2, no. 11

(November 1953): 48.

38 For more on the radio debates between Radio Free Europe and Czechoslovak Radio at this moment, which he
likens to a “ping-pong game,” see Dušan Segeš, “Remigration tschechoslowakischer Staatsbürger aus der
Bundesrepublik Deutschland in die ČSR in den 1950er-Jahren,” in Flüchtlinge und Asyl im Nachbarland. Die
Tschechoslowakei und Deutschland 1933 bis 1989, ed. Detlef Brandes, Edita Ivančiková, and Jiří Pešek (Munich:
Klartext, 2018), 230.

39 CIA-RDP80-00810A006500180003-1, “Czechoslovakia: Reception of and Reaction to Local and Foreign
Broadcasts,” May 18, 1955, 2 (https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP80-00810A006500180003-1.
pdf).

40 Tomek, Československá redakce Radio Free Europe, 305.

610 Rosamund Johnston

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054 Published online by Cambridge University Press

https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP80-00810A006500180003-1.pdf
https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP80-00810A006500180003-1.pdf
https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP80-00810A006500180003-1.pdf
https://doi.org/10.1017/S0008938921000054


radio in a second language in a way that blue-collar workers were not. The report rejected
the premise that foreign radio listening constituted “resistance” to communism, with listen-
ing habits cutting across party political affiliation. It also acknowledged that listening ease
constituted an important reason why Czechs and Slovaks might tune into such broadcasts.

Jamming was expensive and, in the 1960s, cash-strapped Czechoslovak officials scaled it
back. Despite registering a “shift in listenership from Czechoslovak Radio towards more enter-
taining and topical broadcasts by neutral states’ stations, particularly from Austria and
Switzerland,” Politburo members redoubled their efforts to restrict RFE and RFE alone.41

They singled it out as the sole foreign broadcaster for jamming, ultimately deploying the prac-
tice against only certain shows. Although officials fulminated against German-language media
and the unflattering mirror they shone on their Czechoslovak counterparts, they clearly con-
tinued to deem such stations less of a personal existential threat. “Entertaining and topical
broadcasts” from Austria and Switzerland were much less likely than RFE, after all, to report
upon discord and malfeasance within the Czechoslovak Communist Party’s ranks.42

Meanwhile, RFE listener surveys found that Radio Vienna was the most popular foreign sta-
tion with listeners in Czechoslovakia throughout the 1960s. The American-sponsored broad-
caster instigating such polls was frequently the runner-up. In 1962, 35 percent of interviewees
said they listened to Radio Vienna (as opposed to 33 percent who followed RFE). From 1963
to 1964, some 39 percent of Czechs and Slovaks said they tuned into Radio Vienna (as opposed
to 37 percent who listened to RFE).43 And in 1965, some 71 percent of those questioned said they
listened to Radio Vienna (as opposed to 43 percent who listened to RFE).44

German-language listening practices then informed how Czechs and Slovaks approached
television. During the 1970s, described by Paulina Bren as the start of the television age in
Czechoslovakia, German-language programming made its way onto the television sets prolif-
erating in the border regions where German-language radio listening had long been wide-
spread.45 Informed by their experiences of radio jamming, Prague officials also decided not
to jam these signals, reasoning that such a (costly) step may have interfered in domestic
Austrian or West German broadcasting and therefore caused an international dispute.46

With a now customary mix of anxiety and impotence, functionaries worried that satellite tele-
vision would extend coverage to other parts of the country too, addressing citizens hitherto
unaware of German-language media’s attractions.47 That those able to tune into Western tele-
vision did so is indicated by the high sales of Austrian communist newspaper Volksstimme in
Czechoslovakia. In addition to its ostensibly high-quality reporting, more importantly the pub-
lication included the daily Austrian television schedule. By the end of the 1980s, the
Czechoslovak press resorted to publishing Austrian television listings themselves.48

German in Postwar Czechoslovakia

Noting what he calls Radio Vienna’s “surprising” popularity in RFE listener polls, which
endured through the 1970s and 1980s, Prokop Tomek explains that “only a third of
Czechoslovak adults, in particular those in older age groups, understood German.”49 What

41 Tomek, Československá redakce Radio Free Europe, 305.
42 For a tirade by Ideological Commission Chief Vladimír Koucký against West German television in 1964, for

example, see NA CZ box KSČ-ÚV-10/5, Ideologická komise ÚV KSČ 1958–1968. Svazek 2, arch. jed. 12. “Zápis
6. Schůze ideologické komise ÚV KSČ, 13.4.1964,” 27.

43 Open Society Archives, Budapest, Hungary; HU OSA 300-6-2 box 1, Media and Opinion Research Dept. E Euro,
“The Audience of Western Broadcasts in Czechoslovakia, September 1964,” July 1962–December 1965.

44 HU OSA 300-6-2 box 2, Media and Opinion Research Dept. E Euro, “Listening to Western Stations in
Czechoslovakia, III, June 1966,” January 1966–December 1967.

45 Bren, The Greengrocer and His TV, 120.
46 Tomek, Československá redakce Radio Free Europe, 303.
47 Tomek, Československá redakce Radio Free Europe, 303.
48 Tomek, Československá redakce Radio Free Europe, 303.
49 Tomek, Československá redakce Radio Free Europe, 267.

Central European History 611

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054


Tomek refers to as “only” a sliver of the population amounted to, by this calculation, more
than 3 million people. Older generations were used to German in the classroom, in the
media, on street signs and in public institutions, and some may have even participated in
a Kinderaustausch (child swap) with a German-speaking family during their childhood.
Following the war, the public use of German was restricted, and the venues for speaking
and hearing the language reduced. Before German-language television rose to prominence
in the 1970s, even members of the state’s remaining German minority struggled to “pre-
serve” their German, according to Sandra Kreisslová and Niklas Perzi.50

But even during Stalinism, when restrictions ushered in following the war remained
strong, official attitudes toward the German language were ambivalent. German allegedly
benefited from a shift away from English teaching in Czechoslovak schools in 1951.51

Aufbau und Frieden, a German-language weekly newspaper, began publication in Prague
that year, renaming itself Volkszeitung in 1966.52 It appeared at Czechoslovak newsstands
alongside the East German daily Neues Deutschland.53 A “general relaxation in language prac-
tice” was discernable to an inhabitant of Dolní Poustevna on the border with East Germany
by 1952, with German increasingly to be heard on the town’s dance floors and in pubs.54

German, after all, was a language spoken by citizens of one of Czechoslovakia’s socialist allies
just meters down the road. German-language training was furthermore required in order to
collaborate with East German experts posted to key Czechoslovak industries such as textiles
and metallurgy, and indeed on exchanges overseas.55

Czechoslovak citizens might listen to the radio to learn German or, conversely, they
might learn German to listen to the radio. Domestic broadcaster Czechoslovak Radio pro-
moted the first of these two activities with German-language classes as part of its daytime
Školský rozhlas (school radio).56 Citizens taught themselves languages directly through listen-
ing to foreign stations too.57 Others learned foreign languages to better enjoy radio content:
the DJs of Radio Luxembourg were Jan Šesták’s “secret teachers” of English, which he sought
to learn to understand rock’n’roll.58 If American and British music seem the only types capa-
ble of seducing Czechs and Slovaks into language learning, then the case of erstwhile king of
Czechoslovak pop (and Austrian Eurovision star) Karel Gott is revealing. He claimed that
West German music provided him with the initial impulse to learn German.59

50 Niklas Perzi, Hildegard Schmoller, Ota Konrád, and Václav Šmirkdal, eds., Nachbarn: Ein Österreichisch-
Tschechisches Geschichtsbuch (Weitra: Biibliothek der Provinz, 2019), 235.

51 HU OSA 300-1-2-2593; Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute: General Records:
Information Items, “German Taught Instead of English,” July 18, 1951.

52 “60 Jahre deutschsprachige Publikationen in der Tschechoslowakei. Von ‘Aufbau und Frieden’ zur ‘Prager
Zeitung’” (https://deutsch.radio.cz/60-jahre-deutschsprachige-publikationen-der-tschechoslowakei-von-aufbau-und-
8560071).

53 HU OSA 300-1-2-25872; Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute: General Records:
Information Items, “Foreign Press and Books in Czechoslovakia,” September 25, 1952.

54 HU OSA 300-1-2-13724; Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute: General Records:
Information Items, “Umschwung in Verhaeltnis zu den Deutschen,” January 8, 1952.

55 See, for example, HU OSA 300-1-2-13870; Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute:
General Records: Information Items, “Arrival of Skilled German Workers,” January 11, 1952; and HU OSA
300-1-2-17942; Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute: General Records: Information
Items, “Exchange of Experience between CSR and Eastern Germany,” April 5, 1952.

56 Eva Hazdrová-Kopecká, “Jazykové kurzy v rozhlasu” (https://temata.rozhlas.cz/jazykove-kurzy-v-rozhlasu-
8023922).

57 Vojtěch Mastný tuned in to BBC and Voice of America broadcasts in English, rather than German, to learn a
language he was trying to master in Czechoslovakia in the mid-1950s. Radio in a major European language had the
additional benefit, he suggested, of being less provincial than foreign news translated into Czech and Slovak. See
Vojtěch Mastný, interview with Katja David Fox, National Czech and Slovak Museum and Library (https://ncsml.
omeka.net/items/show/4240).

58 Prince and Šesták, The Royal Ruler & the Radio DJ, 94.
59 Karel Gott, cited by Jan Šesták, in “Karel Gott—Zwischen zwei Welten: Mein Leben” (https://sestak.blog.idnes.

cz/blog.aspx?c=410568).

612 Rosamund Johnston

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054 Published online by Cambridge University Press

https://deutsch.radio.cz/60-jahre-deutschsprachige-publikationen-der-tschechoslowakei-von-aufbau-und-8560071
https://deutsch.radio.cz/60-jahre-deutschsprachige-publikationen-der-tschechoslowakei-von-aufbau-und-8560071
https://deutsch.radio.cz/60-jahre-deutschsprachige-publikationen-der-tschechoslowakei-von-aufbau-und-8560071
https://temata.rozhlas.cz/jazykove-kurzy-v-rozhlasu-8023922
https://temata.rozhlas.cz/jazykove-kurzy-v-rozhlasu-8023922
https://temata.rozhlas.cz/jazykove-kurzy-v-rozhlasu-8023922
https://ncsml.omeka.net/items/show/4240
https://ncsml.omeka.net/items/show/4240
https://ncsml.omeka.net/items/show/4240
https://sestak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=410568
https://sestak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=410568
https://sestak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=410568
https://doi.org/10.1017/S0008938921000054


In a state that dedicated limited resources to the instruction of foreign languages, radio
could provide a readily available learning aid. Czechs and Slovaks used the medium to
improve their German, English and, less well remembered, to gain practice in the mostly
widely taught foreign language of all: Russian.60 That radio listeners such as Šesták used
the medium to work on a language they were being taught in school qualifies the extent
to which we should understand such radio usage to constitute “linguistic disobedience.”
But decoding what a beloved singer was saying or using radio to heighten one’s chances
of acing a class test both certainly subsumed the mass media available in Cold War
Czechoslovakia to one’s personal interests and ambitions.

Radio in the Provinces

Although many of the sources evaluated so far bear a pragocentric bias, Ministry of
Information files and Czechs’ and Slovaks’ own testimony of Cold War radio listening (not
to mention the experience of driving about the Czech and Slovak Republics today) show
that borderlands were the key sites of foreign radio “spillover,” where foreign radio listening
was the most commonplace.61 Focusing on how local inhabitants actively remediated earlier
connections they had had with their neighbors qualifies the extent to which we should view
Czechoslovakia’s “cleansed” border regions as “former contact zones,” now “hobbled by
decaying infrastructure.”62 It was in these “peripheral” locations, at times overlooked by
elites in Prague’s ministries and media historians more generally, that radio listeners used
the infrastructures available to them to renegotiate contact with their German-speaking
neighbors in ways that benefited them practically and in ways that came to inflect central-
ized Czechoslovak media content.

The Ministry of Defense’s jamming maps for RFE reveal that the state’s jamming power
concentrated on areas of the country with the highest population density, leaving the state’s
periphery (where foreign signals were the strongest and the population frequently the most
dispersed) relatively untouched (Figure 2).

For metropolitan visitors, the sonic experience of this map meant a holiday for the ears. Jan
Šestak recalls how a trip to the North Bohemian mountains gave his hearing a break: upon
return to Brno, his attempts to tune into Western radio were again marked by “music covered
in static, music that would fade depending on the atmospherics.”63 And just as one might come
to associate a particular song with one’s summer holiday today, RFE sources suggest that lis-
tening to foreign radio stations was seen by some city dwellers as part of, and subsequently
synonymous with, the experience of vacations spent out of town.64

For local border region inhabitants, Western media reception was widespread enough
that it created its own social allegiances and social divides. A Sudeten German from
North Bohemia suggested that the RIAS signal was so clear in Jablonec nad Nisou that
local German and Czech speakers alike tuned in to the station. While he petitioned RIAS
to schedule more programming specifically for ethnic Germans living as minorities in social-
ist states (as he believed Czechs and Slovaks already had their own station—RFE—for this
purpose), he nevertheless identified the shared experience of listening to RIAS as something

60 See HU OSA 300-6-1; Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute: Media and Opinion:
Administrative Files, “Analysis Report 3,” February 25, 1963.

61 NA CZ box 43, Ministerstvo Informací, doc. 64731, “Přidělení rozhlasových vln,” November 14, 1947.
62 Glassheim, Cleansing the Czechoslovak Borderlands, 6–8.
63 Prince and Šesták, The Royal Ruler & the Radio DJ, 107.
64 See HU OSA 300-1-2-68887; Records of Radio Free Europe/ Radio Liberty Research Institute: General Records:

Information Items, “Interview with Czech Surgeon,” March 16, 1956. That Western radio listening became a pleasure
that some associated with the experience of driving in their own private cars is suggested, furthermore, by HU OSA
300-1-2-75936; Records of Radio Free Europe/ Radio Liberty Research Institute: General Records: Information Items,
“Interview with a Czech Student,” November 5, 1956. See also Tomek, Československá redakce Radio Free Europe, 311.

Central European History 613

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054


diminishing differences between Jablonec’s linguistic groups.65 Shows such as Schlager der
Woche may have brought people together, in his opinion, but they were also capable of driv-
ing neighbors apart. In České Budějovice’s school yards some years after the end of radio’s
second golden age, Martin Matiska recalled that Austrian radio continued to confer a social
prestige on its teenage listeners, stigmatizing those who failed to listen. Matiska explained
that the Austrian pop chart broadcast weekly throughout the 1980s on Ö3 on Sundays,
and those who missed it were subsequently pilloried for their lack of street cred in school
on Mondays.66 His listening habits and those of his peers explain the popularity of stars
like Falco and Sandra in 1980s Czechoslovakia, and their prominence on nostalgic radio sta-
tions playing classic hits in the Czech Republic today.67

Czechoslovak functionaries acknowledged the state’s periphery as a site where “listening
to West German radio and in particular the American station RIAS was widespread” through-
out the 1960s. They understood these sites as key venues of Austrian and Swiss radio listen-
ing too.68 It was such official recognition that paved the way for state-sanctioned
cross-border initiatives like Alle Neune in 1965.

If radio in the provinces is a geographic term denoting listening habits in the
Czechoslovak territories with the strongest Western radio frequencies, then it is also a
generic term referring to a particular type of radio broadcasting. Austrian radio directors,

Fig. 2. Map displaying the reach of RFE jamming in Czechoslovakia, September 1952. The red areas are described as

being “fully covered, enemy broadcasting does not penetrate at all.” The green areas (which include vast swaths of

Czechoslovakia’s border regions) are deemed to be “partially covered, sibilants or some words are audible, but impossible

to understand the sense of a sentence.” Finally, the blue zones are “uncovered, out of the reach of jamming, everything

comprehensible.” It is worth stressing that this map shows only the locations in which RFE was jammed, whereas the pic-

ture looked different (and less restrictive) for other Western stations. České Budějovice—later home to the broadcast of

Alle Neune—is in a region in which RFE was successfully blocked. Here in South Bohemia, foreign stations transmitted from

neighboring Austria were the easiest to catch. Map taken from Barta “Přestaňte okamžitě rušit modré,” 46.

65 HU OSA 300-1-2-33203; Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute: General Records:
Information Items, “Faithful Listeners of Rias in the CSR,” April 9, 1953.

66 Martin Matiska, in a discussion with the author, June 2020.
67 For elaboration, see “Falco byl miláčkem Čechů. Smrt nejslavnějšího evropského zpěváka je dodnes záhadou,”

Eurozpravy.cz (https://eurozpravy.cz/magazin/254917-falco-byl-milackem-cechu-smrt-nejslavnejsiho-evropskeho-
zpevaka-je-dodnes-zahadou/).

68 Tomek, Československá redakce Radio Free Europe, 305.

614 Rosamund Johnston

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054 Published online by Cambridge University Press

https://eurozpravy.cz/magazin/254917-falco-byl-milackem-cechu-smrt-nejslavnejsiho-evropskeho-zpevaka-je-dodnes-zahadou/
https://eurozpravy.cz/magazin/254917-falco-byl-milackem-cechu-smrt-nejslavnejsiho-evropskeho-zpevaka-je-dodnes-zahadou/
https://eurozpravy.cz/magazin/254917-falco-byl-milackem-cechu-smrt-nejslavnejsiho-evropskeho-zpevaka-je-dodnes-zahadou/
https://doi.org/10.1017/S0008938921000054


for example, distinguished between metropolitan and provincial audiences when they fash-
ioned the country’s radio network into the statewide ORF in the mid-1950s.69 With the
restructuring of Austrian radio following the signing of the State Treaty, Vienna became a
statewide broadcaster tasked with burnishing the image of Austria as a “cultural super-
power” domestically and to audiences abroad, while regional stations such as that based
in Linz—producers of the aforementioned Alle Neune—were expected to broadcast more
light entertainment, including game shows and popular music. Thus, less sophisticated
regional offerings came to be broadcast on Ö2’s frequencies, and Vienna was eventually
rebranded as Ö1. Provincial radio was qualitatively and aesthetically different from that pro-
duced in the media capital, and letters to Czech officials about Vienna’s arias aside, it
appears to have been this light entertainment that proved a particular hit with
Czechoslovak listeners. This point is made by and simultaneously obscured in the surveys
used here, which bundled different Austrian stations together, asking their respondents to
discuss their experiences of listening to “Vienna.”70

Faced with the reality of large audiences at the peripheries of central and eastern European
states, Western media programmers yearned above all to address metropolitan elites.71 A well-
remembered example of these attempts is provided by the Stadtgespräche (city talks)—a
Czechoslovak Television and ORF coproduction spanning 1963–1964. This short-lived set of
TV discussions derived their weight from the “media capital” of their broadcast locations,
Prague and Vienna. Invited guests discussed human rights and cultural politics, among
other topics. Their host, Helmut Zilk, subsequently became the mayor of Vienna and modestly
suggested in hindsight that the programs had served as the catalyst for the Prague Spring.72

Such debates about human rights and cultural politics were not, however, to everyone’s
taste. For television, Paulina Bren has claimed that the “majority of viewers who could turn
to Western television did not do so for purely ideological reasons.” Instead, they switched
when programs were “too strongly adapted to the demands of the Prague intellectual
elite” (imagine their dismay on the nights of the Stadtgespräche!).73 Rightly or wrongly,
media professionals and pollsters East and West came to think along the lines of two audi-
ence camps whose entertainment preferences suggested they had more in common with
audiences across borders than with fellow nationals. With some scholarly attention already
paid to the metropolitan elites embodied by Zilk and the Stadtgespräche, I turn now to his
colleagues at “Ö-Regional”—Walter Neisner and Rosemarie Isopp—and the mix of Austrian
traffic news and music requests they presented in Autofahrer unterwegs.74

Autofahrer Unterwegs

When trying to understand Austrian radio’s “evident popularity” in the mid-1960s, RFE staff
attributed it “first and foremost” to “the popular daily 50-minute program Autofahrer unter-
wegs.”75 Explaining that “traditional ties between Austria and the populations of Southern
Bohemia, Southern Moravia, and South-West Slovakia” played an important role in

69 For a more detailed history of the consolidation of statewide Austrian radio, see Berthold Molden, “‘Die
Ost-West Drehscheibe.’ Österreichs Medien im Kalten Krieg,” in Zwischen den Blöcken. NATO, Warschauer Pakt und
Österreich, ed. Manfried Rachensteiner (Vienna: Böhlau, 2010), 687–774.

70 HU OSA 300-6-2 box 2, Media and Opinion Research Dept. E Euro, “Listening to Western Stations in
Czechoslovakia, III, June 1966,” January 1966–December 1967.

71 R. Eugene Parta, head of the Radio Free Europe/Radio Liberty department analyzing listener data in the 1970s
and 1980s, makes this point explicitly. See Johnson and Parta, Cold War Broadcasting, 82–84.

72 Molden, “‘Die Ost-West Drehscheibe,’” 726.
73 Bren, The Greengrocer and His TV, 121.
74 See, for example, Molden, “‘Die Ost-West Drehscheibe,’” and Jiří Čistecký, “Tschechoslowakei und Österreich um

1968” (https://www.mzv.cz/file/2923100/Tschechoslowakei_und_Osterreich_um_1968__Jiri_Cistecky_.pdf).
75 HU OSA 300-6-2 box 2, Media and Opinion Research Dept. E Euro, “Listening to Western Stations in

Czechoslovakia, III, June 1966,” January 1966–December 1967.

Central European History 615

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054 Published online by Cambridge University Press

https://www.mzv.cz/file/2923100/Tschechoslowakei_und_Osterreich_um_1968__Jiri_Cistecky_.pdf
https://www.mzv.cz/file/2923100/Tschechoslowakei_und_Osterreich_um_1968__Jiri_Cistecky_.pdf
https://doi.org/10.1017/S0008938921000054


Austrian radio’s approval ratings, RFE analysts dismissed their findings that more Czechs and
Slovaks tuned into Austrian radio than their own reporting as a historical relic. Such behav-
ior, in this view, had more in common with the world of the Linz-České Budějovice horse-
drawn railway than it did with the new, Cold War world order in which these listeners found
themselves.

But program format, evaluators conceded, was a crucial factor in attracting audiences at
home and abroad. They concluded that Autofahrer unterwegs’ combination of “advice to the
motorist,” “human interest items,” and “personal greetings and messages from drivers …
sent to persons in Austria and other countries, including Czechoslovakia” proved singularly
successful.76

Hosted by Niesner and Isopp, Autofahrer unterwegs broadcast traffic updates and details of
stolen cars alongside messages to drivers daily from 1957. The show served as a message
board for matters not directly related to driving as well. It epitomized the “immense pop-
ularity of local classifieds” that Frank Bösch and Cristoph Classen suggest swept 1960s cen-
tral Europe, creating an audio version of the free newspapers full of such advertisements
that proliferated in the West at this time.77 The tremendously popular show spurred its
own eponymous polka and, in 1961, a film (Figure 3).78 It ceased broadcasting after an
impressive forty-two-year run in 1999.

In 2017, Isopp recalled that “everything was possible with this program … When someone
had an accident and needed a wheelchair, we had one by the next day. We brought children
who had run away home. And we found an antidote for a child who had been bitten by a
snake and saved his life.”79 The sort of classified advertising service that Autofahrer unterwegs
ran extended into Czechoslovakia, with Isopp recalling:

A woman from Bratislava called us crying during a broadcast. She begged for help,
because she had had an eye operation and feared that she would go blind as she was
running out of medicine. I announced this and a quarter of an hour later a pharmacist
came along with medicine. But how to get this across the Iron Curtain? A member of
the public stood up and said, “My name is Schnitzel, and I have a visa and can go
there!” He left the recording studio to thunderous applause. Two days later the
women called in crying again. Her sight had been saved.80

Isopp’s narration sounds dramatic, but Schnitzel’s journey “across the Iron Curtain” was
far from isolated during Autofahrer unterwegs’ heyday. Hundreds of Czechs, Slovaks,
and Austrians traversed the border legally for work or family reasons already in
the 1950s.81 The following decade, tourism in both directions further increased,
with Czechs and Slovaks now visiting Austria en masse to see the sights.82 Sport was
another long-running area of contact among Czechs, Slovaks, and their German-speaking
neighbors.83 By the 1960s, football matches between inhabitants of the Czech and Austrian

76 HU OSA 300-6-2 box 2, Media and Opinion Research Dept. E Euro, “Listening to Western Stations in
Czechoslovakia, III, June 1966,” January 1966–December 1967.

77 Bösch and Classen, “Bridge over Troubled Water?” 556.
78 For film details, see IMBD (https://www.imdb.com/title/tt0129764/).
79 “‘Autofahrer unterwegs’ feiert 90. Geburtstag” (https://www.nachrichten.at/kultur/Autofahrer-unterwegs-

feiert-90-Geburtstag;art16,2704978; last modified October 4, 2019).
80 “‘Autofahrer unterwegs’ feiert 90. Geburtstag” (https://www.nachrichten.at/kultur/Autofahrer-unterwegs-

feiert-90-Geburtstag;art16,2704978; last modified October 4, 2019).
81 See Perzi, et al., Nachbarn, 337, and Yuliya Komska, The Icon Curtain: The Cold War’s Quiet Border (Chicago and

London: University of Chicago Press, 2015), 140.
82 Perzi, et al., Nachbarn, 342.
83 HU OSA 300-1-2-3239; Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute: General Records:

Information Items, “Warm Welcome to the Guests from East Germany,” July 3, 1951; and HU OSA 300-1-2-9922;
Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute: General Records: Information Items, “Austrian
Athletes Not Allowed to Move Freely while in Slovakia,” October 30, 1951.

616 Rosamund Johnston

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054 Published online by Cambridge University Press

https://www.imdb.com/title/tt0129764/
https://www.imdb.com/title/tt0129764/
https://www.nachrichten.at/kultur/Autofahrer-unterwegs-feiert-90-Geburtstag;art16,2704978
https://www.nachrichten.at/kultur/Autofahrer-unterwegs-feiert-90-Geburtstag;art16,2704978
https://www.nachrichten.at/kultur/Autofahrer-unterwegs-feiert-90-Geburtstag;art16,2704978
https://www.nachrichten.at/kultur/Autofahrer-unterwegs-feiert-90-Geburtstag;art16,2704978
https://www.nachrichten.at/kultur/Autofahrer-unterwegs-feiert-90-Geburtstag;art16,2704978
https://www.nachrichten.at/kultur/Autofahrer-unterwegs-feiert-90-Geburtstag;art16,2704978
https://doi.org/10.1017/S0008938921000054


side of the border were even becoming an annual fixture.84 And material goods such as news-
papers, books, and clothing made their way across the border alongside the eye medicine that
Schnitzel transported—although the flow of “finished” goods was stronger in one direction
than the other.85

Isopp’s recollections are inflected with a tinge of messianic Western humanitarianism,
but she nevertheless places the story of the woman in Bratislava within a larger context
of real personal connection and ad hoc aid fostered by the show. Although RFE dismissed
Austrian radio listening as a historic relic, Isopp’s statement in fact shows how Czechs
and Slovaks used new media (such as FM broadcasting, telephones, and personal cars) in
savvy ways to overwrite earlier historic connections between Austria and their state.
Autofahrer unterwegs suggested a cross-border community of those ready to help and be
helped, and a conversation that acknowledged Czechs’ and Slovaks’ material circumstances
and difficulties (which is not to say that Czechs and Slovaks were “victims” of an underde-
veloped consumer market, but rather that the very present grumblings about material short-
ages audible in Czechoslovakia at this time found international amplification through
Autofahrer unterwegs).

Light Entertainment’s Value during the Cold War

Alongside Autofahrer unterwegs, RFE cited the music played by Austrian radio and game shows
like Alle Neune as key to Austrian radio’s success.86

Fig. 3. Autofahrer unterwegs film poster from 1961.

84 Perzi et al., Nachbarn, 342.
85 Vaněk, “Twenty Years in Shades of Grey?”
86 HU OSA 300-6-2 box 2, Media and Opinion Research Dept. E Euro, “Listening to Western Stations in

Czechoslovakia, III, June 1966,” January 1966–December 1967.

Central European History 617

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054


Austrian broadcasters had sought to “position [their country] with light classical music”
through international broadcasts as early as the interwar period, claims Suzanne Lommers.87

They continued with this strategy throughout the 1950s in explicit distinction to purveyors
of jazz, like American Forces Network, and alleged purveyors of “amateur brass music,”
Czechoslovak Radio.88 Vienna aired some two hundred hours of music a month by the
1950s, including “weekly concerts of the Vienna Philharmonic held in the Konzerthalle.”89

In a subtle bid to normalize American-style radio advertising, such concerts were sponsored,
claims Reinhold Wagnleitner.90 Perhaps this was so, but in the ears of the US officials oversee-
ing them, the Austrian radio journalists preparing them, and the Czech and Slovak listeners
quizzed about them, the weekly recitals became associated with an “Austrian flavor”—much
more so than their subtle capitalist framework.91 This association was perhaps shaped by
enduring ideas of what Austria sounded like cultivated by radio professionals of an earlier age.

Red-White-Red (RWR—ORF’s predecessor broadcasting from the American zone of Austria
until 1955) placed great importance upon the quantity and quality of music it broadcast to
attract listeners to its news.92 But it is not clear from listener testimony that it succeeded.
Czech and Slovak interviewees singled out the music they had heard on Austrian frequencies
to the exclusion of all else. An interviewee from South Moravia suggested, representatively,
that RWR was “the most reliable station when one wanted to listen to good music.”93 In fact,
Czechoslovak Radio broadcast “good music” too, but not reliably so: a barber from nearby
explained that listening to domestic radio required “planning … so one does not tune in
by mistake to some speech or The Radio University. One reads magazines to find out when
a symphony orchestra or chamber music will be on. It is the only agreeable and unobjection-
able listening possible.…”94 Listening to music constituted relaxation to the barber, who con-
trasted this with the experience of following political speeches or overtly edifying
programming. Interviews with RFE pollsters suggest that RWR’s Czech and Slovak listeners
may have been just as discerning in their preferences for music over the spoken word, rais-
ing the question of whether some were happy not to understand the nuance—or even all
that much—of what they heard. For all their talk of “good music” on RWR, interviewees
make no mention of the news accompanying it.95

Game shows were another radio format linked to the early days of RWR. They were intro-
duced to Austrian radio on account of their popularity with American audiences and to pre-
sent Austrians with an image of “good play” according to American rules.96 But they also
came to be wholeheartedly endorsed by socialist media from around the time of Alle
Neune’s broadcast in the mid-1960s, explains Christine Evans, as they “performed the state’s
responsiveness to its citizens” and suggested the importance of citizen participation on “pre-
determined fields of play.”97

87 Suzanne Lommers, Europe—On Air: Interwar Projects for Radio Broadcasting (Amsterdam: Amsterdam University
Press, 2012) 275.

88 NA CZ box 29, Ministerstvo Informací, doc. 65359, “Všeobecné poznámky z týdne od 18. do 24. řijna 1948,”
November 13, 1948. On RWR’s antipathy toward jazz, see Wagnleitner, Coca-Colonization and the Cold War, 120.

89 Wagnleitner, Coca-Colonization and the Cold War, 113.
90 Wagnleitner, Coca-Colonization and the Cold War, 117.
91 Wagnleitner, Coca-Colonization and the Cold War, 119.
92 Wagnleitner, Coca-Colonization and the Cold War, 113.
93 HU OSA 300-1-2-20487; Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute: General Records:

Information Items, “Criticism of Western Broadcasts,” May 30, 1952.
94 HU OSA 300-1-2-31330; Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute: General Records:

Information Items, “Entertainment in CSR Today,” February 25, 1953.
95 “Criticism of Western Broadcasts.” See also HU OSA 300-1-2-19664; Records of Radio Free Europe/Radio Liberty

Research Institute: General Records: Information Items, “Listening Habits and Opinion about World Events of a
Worker,” May 15, 1952, and HU OSA 300-1-2-20027; Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research
Institute: General Records: Information Items, “Criticism of Western Broadcasts,” May 21, 1952.

96 Wagnleitner, Coca-Colonization and the Cold War, 119.
97 Evans, Between Truth and Time, Kindle edition, 242.

618 Rosamund Johnston

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054


Teaming up with regional Austrian radio, Czechoslovak Radio sought, through Alle Neune, to
“gatekeep the foreign,” presenting itself as, in fact, the best means to tune into foreign radio.98

Alle Neune did little to “mobilize citizens towards the construction of socialism,” which is what
socialist game shows, according to Evans, set out to do.99 It was instigated by ORF and followed
a format that the creators had devised for earlier, intra-Austrian broadcasts. But the cooper-
ation was no trojan horse for Austrian-style social democracy—it had several important ben-
efits for Czechoslovak Radio and Prague officials too. It presented Czechoslovakia and Austria
as technological equals capable of such broadcasting feats on account of both states’ robust
radio infrastructures. Furthermore, by introducing Austrian-style light entertainment into
Czechoslovak radio schedules, Alle Neune facilitated the ongoing appropriation of radio genres
familiar from the West onto Czechoslovak frequencies.100

Thus, Alle Neune served the political purposes of Czechoslovak radio professionals and
officials. But what about its listeners? Writing in to claim a free booklet, or to Autofahrer
unterwegs for a shout-out, was certainly not party political, but it was political in the
sense that Michel de Certeau would understand it—in that it saw nonelites use mass
media to their own specific ends. Procuring eye medicine or swatting up on the pop charts
in order to impress one’s peers in the schoolyard on Monday are but two ways that consum-
ers of mass media can “make use of the strong.”101 To me, this represents the interesting
ways that people actually go about incorporating mass media into their everyday lives, tai-
loring such media to their own ends.102

Programs such as Alle Neune, Autofahrer unterwegs, and the Austrian pop chart reveal the
different and varied roles that radio can play for its listeners. RFE sought to furnish its audi-
ences primarily with news, whereas the Austrian radio shows examined here set out to pro-
vide entertainment.103 Correspondingly, Czechs and Slovaks did not turn to Austrian radio
just because they were unable to tune into RFE. Instead, game shows, phone-ins, and
Austrian pop provided different opportunities for audience interaction and the possibility
of participation in different listening communities. The same listener could and did, of
course, seek out news and entertainment in turns, but it was RFE analysts’ nagging concern
that the latter held more importance than their own offerings for Czechs and Slovaks (in
terms of time spent listening, memorability, audience participation, and affection). This arti-
cle has explored why, concretely, their concerns might have been justified.

Conclusion

The director of ORF, Gerd Bacher, ruminated in 1967 that “for those with whom we lived for
centuries in the same state, we [meaning Austrians] are, quite simply, ‘the West.’”104 It was a
question of personal framing whether Czechs and Slovaks did indeed tune into
German-language radio because they believed it represented “the West.” Beyond debate is
that central Europeans entered the Cold War with their own radio traditions and under-
standings of media, which continued to develop over the decades that followed. Although
RFE may have been the ultimate foreign radio reference point for communist politicians

98 Evans, Between Truth and Time, Kindle edition, 288.
99 Evans, Between Truth and Time, Kindle edition, 303.
100 The most famous example of this is Mikrofórum, which began broadcasting on Czechoslovak Radio to counter

RFE music programming in 1965. See Pospíšil, “Inspiration, Subversion, and Appropriation,” and Tomek,
Československá redakce Radio Free Europe.

101 Michel de Certeau, The Practice of Everyday Life (Berkeley and Los Angeles and London: University of California
Press, 1984), xviii.

102 See Johnson and Parta, Cold War Broadcasting, 82–84.
103 News and entertainment are not, of course, incompatible. They were understood by radio professionals at the

period, however, as two separate genres with different, if overlapping, conventions. These discrete genres, further-
more, were intended to elicit different forms of audience response.

104 Bacher, cited in Molden, “‘Die Ost-West Drehscheibe,’” 720.

Central European History 619

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054


such as Information Minister Václav Kopecký, many Czech and Slovak citizens did not agree.
This article has explored how, over the twentieth century, as Heidi Tworek argues, “many
individuals, groups, and states challenged Anglo-American infrastructures, firms, and
approaches to news”—and indeed their centrality to regional media environments.105

This article has disputed the particularity of the two Germanies’ Cold War media history,
arguing that cross-border German-language radio also mattered profoundly in central
Europe, where listening habits were shaped by the region’s multilingual heritage.
Surprisingly perhaps (and the teenagers of České Budějovice notwithstanding), older gener-
ations might be said to have proved more ingenious in their use of available media. Just as
Petr Szczepanik finds that cultural affinities with Austria survived geopolitical and technolog-
ical shifts well into the 1930s, I have proposed that such affinities lasted even longer and that
the “cultural barriers” evoked by Bösch and Classen were not yet thoroughly entrenched until
deep into the Cold War—indeed the extent to which they are in place today is still open to
question.106 Analyzing German-language radio listening in Czechoslovakia has additionally
shed light on the enduring importance of German as a language of regional communication,
the continuing importance of cross-border connections, and the significance of light entertain-
ment for central European audiences during the Cold War.

Alle Neune officialized practices of which the Czechoslovak and Austrian authorities had
been long aware—cultivated by shows such as Autofahrer unterwegs. Rather than constituting
the legacy of a bygone, Habsburg age, German-language radio listening saw Czechs and
Slovaks use new technologies in sophisticated ways to overwrite and alter earlier connec-
tions between their state and their nearest neighbors. The Cold War certainly shaped the
choices that Czech and Slovak listeners had available to them (in terms of what was jammed
and which languages they knew), but it may not have shaped their approach to the
German-language radio they heard. An altogether recognizable mix of self-improvement, long-
ing for connection, peer pressure, habit, curiosity, a desire to vent one’s grievances, and mate-
rial aspiration appeared to inflect Czechoslovak listeners’ preference for Austrian and West
German radio during the Cold War—and we should not collapse this into the easy catchall
of “resistance to communism,” as some period RFE analysts and several recent memoirs
and exhibits have done. Finally, I have indicated how the solidarities that German-language
radio listening forged divided listeners not by citizenship or ethnicity, which is often how
media consumption in twentieth-century central and eastern Europe is framed, but by age,
technological know-how, class, and geography instead. In contradistinction to the well-studied
divide between East and West Berlin, Yuliya Komska has called the West German–Czechoslovak
border “the Cold War’s quiet border.”107 It turns out that it was anything but.

Acknowledgments. Thank you to Jannis Panagiotidis, Philipp Ther, Dean Vuletic, and Stephanie Weismann at the
University of Vienna’s Research Center for the History of Transformations (RECET) for providing feedback on drafts
of this text. Thank you also to participants of a 2019 German Studies Association panel on “Listening to Germany and
Austria”—in particular discussant Kira Thurman—for their comments. I am also grateful to the two anonymous
reviewers whose constructive feedback proved a tremendous help when improving this article. This project has
received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under the Marie
Skłodowska-Curie grant agreement No 847693.

105 Heidi Tworek, News from Germany: The Competition to Control World Communications (Cambridge, MA: Harvard
University Press, 2019), 5.

106 Bösch and Classen, “Bridge over Troubled Water?” 566.
107 See the subtitle of Yuliya Komska’s The Icon Curtain: The Cold War’s Quiet Border.

Cite this article: Rosamund Johnston, “Listening in on the Neighbors: The Reception of German and Austrian Radio in
Cold War Czechoslovakia.” Central European History 54, (2021): 603–620. https://doi.org/10.1017/S0008938921000054

620 Rosamund Johnston

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0008938921000054
https://doi.org/10.1017/S0008938921000054

	Listening in on the Neighbors: The Reception of German and Austrian Radio in Cold War Czechoslovakia&Dagger;
	Listening to German-Language Radio in Czechoslovakia
	German in Postwar Czechoslovakia
	Radio in the Provinces
	Autofahrer Unterwegs
	Light Entertainment's Value during the Cold War
	Conclusion
	Acknowledgments


