
LETTER 

To THE EDITOR: 

The omissions in the abridged English version of Veljko Micunovic's Moscow Diary (Double-
day, 1980) deserve our close scrutiny. After praising Moskovske Godine, 1956/1958, the 
complete Serbo-Croat edition of Micunovic's book (Slavic Review, 38, no. 4 [December 
1979]: 681-82), 1 was puzzled by the pro-detente slant of the content of the English version. 

To find what was missing in this abridged, excellently translated, aptly annotated, and 
indexed book was a relatively easy task. All the photographs (several giving priceless 
glimpses of Soviet leaders at unofficial meetings with Yugoslavs) and about seventy pages of 
Micunovic's observations are not included in the English edition. In the author's preface to 
the English edition, Micunovic explains that he "made cuts in an effort to relieve the non-
Yugoslav reader of details which . . . concern Yugoslav policy"—an admirable diplomatic 
cover-up. 

My analysis confirms that perhaps one-third of the excluded text is, indeed, of no great 
value to the Western reader. The remaining cuts, however, are not only relevant, but 
extremely important for non-Yugoslav readers. Most frequently the excised material is 
embarrassing for the USSR, Yugoslavia, and, occasionally, even for the United States and 
the West. These intentional omissions are in part explained by the need of post-Tito Yugo­
slavia to protect its interests vis-a-vis the USSR and the West by stressing its nonaligned 
status. But since the altered version of Moscow Diary, adorned with favorable introductory 
remarks by George Kennan and David Floyd, appears in the West at the time of the Soviet 
occupation of Afghanistan, one is entitled to question the significance of the alterations for 
policy makers in the West. 

To find out who is responsible for the cuts and why they were made has been a far more 
difficult task. An employee at Doubleday was unhelpful. Nor do 1 know George Kennan's 
thoughts about the matter, since my seven pages of comments and quotations about the book 
were not forwarded to him. Doubleday did forward my comments to David Floyd, who 
confirmed my view that Micunovic is an honorable man, willing to record the truth as he sees 
it. However, Doubleday's insistence that only a shorter version of the Diary could be a 
profitable venture, apparently forced Micunovic to compromise. The Yugoslav editors then 
did the cutting, and my guess is that Doubleday's editors did not insist upon their right to 
verify what was omitted. Further editing by Floyd removed only repetitious passages. The 
major content changes were the work of Yugoslav editors. 

Here are some of the major themes and entries omitted from the abridged English 
edition: 

Embarrassing for Yugoslavia. 
"Tito's demand that the Russians explain to the comrades from East Germany Yugo­

slavia's inability to recognize the DDR immediately because of its economic interest in West 
Germany; this recognition is to come soon, however. Secondly, Tito officially promises the 
Russians cancellation of the American military aid to Yugoslavia later in 1956. Thirdly, 
Yugoslavia agrees with the Soviet foreign policy [emphasis added]. Fourthly, the USSR, 
Czechoslovakia and East Germany will aid Yugoslavia with the construction of its aluminium 
industry" [9/7/ '56]; Khrushchev's pressure upon Yugoslavia to rejoin the Soviet bloc [10/ 
31/ '56]; Khrushchev's charge that Yugoslavia's coexistence policy is "helpful to the Ameri­
can reactionaries" [12/14/'56]; the Yugoslav request to produce under license or buy the 
MIG-19 planes [12/22/'56]; the Soviet charge that the Yugoslav workers' councils are 
anarchistic in their nature [3/12/'57]; the bad relations with the West weaken Yugoslav 
independence [3/11/ '58]; the Yugoslav attempts to please the Soviets [4/11, 4/25/ '58]. 

Embarrassing for the USSR. 
Khrushchev's secret de-Stalinization drive fails to see that "Stalin's cult of personality 

was the product and essential characteristic of the Soviet system rather than something 
independent of that system" [3/14/'56]; the USSR wishes to exacerbate the Middle Eastern 
crisis [8/25/'56]; the lack of unity in the West is helpful for the USSR [11/11/'56]; the 
Soviets favor German Christian Democrats over Social Democrats as the ruling party for 
West Germany [6/14/ '57]; the reintroduction of the law giving the Soviet authorities the 

https://doi.org/10.1017/S0037677900104127 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0037677900104127


516 Slavic Review 

right to forcibly remove undesirable citizens from big cities [4/13/ '57]; Khrushchev's liberal­
ization drive as an attempt to shore up his position following the ouster of the anti-Party 
group of Malenkov-Molotov-Kaganovich [10/31/ '57]; the Soviet uneasiness about growing 
Yugoslav-Polish friendship [10/1 / '57]; a partial restoration of Stalin [12/30/ '57]; the chronic 
headaches of Soviet agriculture [1/26/ '58]; Khrushchev's bitterness and anger at the Ameri­
cans for catching up with the Soviets in the outerspace race [2/4/ '58]; the Soviet attempt to 
split the West by spreading rumors of "the secret correspondence with the United States" 
[4/ 5 / '58]; the Soviets seek the Polish [Gomulka's] approval for the execution of the Hungar­
ian Premier Imre Nagy [6/ 30/ '58]; Khrushchev's attack upon Tito and Yugoslavia [7/14/ '58]. 

As a result of numerous substantive deletions, attempts at cosmetic enhancement of the 
USSR, and exclusion of Micunovic's valuable personal observations about world politics, 
the clear diplomatic mirror of Moskovske Godine is clouded, perhaps even cracked, in 
Moscow Diary. Despite such flaws (including missing criticisms of the West), however, this 
book will be carefully read for many years by historians, diplomats, and, above all, intelligent 
readers throughout the world. 

MICHAEL M. MILENKOVITCH 

Lehman College, CUNY 

https://doi.org/10.1017/S0037677900104127 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0037677900104127



