
Forum: Science in Translation

Why Semmelweis’s doctrine was rejected:
evidence from the first publication of his results
by Friedrich Wieger, and an editorial
commenting on the results
NICHOLAS KADAR* AND RUSSELL D. CROFT**

Abstract. We present English translations of two French documents to show that the main
reason for the rejection of Semmelweis’s theory of the cause of childbed (puerperal) fever
was because his proof relied on the post hoc ergo propter hoc fallacy, and not because
Joseph Skoda referred only to cadaveric particles as the cause in his lecture to the Academy
of Science on Semmelweis’s discovery. Friedrich Wieger (1821–1890), an obstetrician from
Strasbourg, published an accurate account of Semmelweis’s theory six months before
Skoda’s lecture, and reported a case in which the causative agent originated from a source
other than cadavers. Wieger also presented data showing that chlorine hand disinfection
reduced the annual maternal mortality rate from childbed fever (MMR) from more than 7
per cent for the years 1840–1846 to 1.27 per cent in 1848, the first full year in which chlorine
hand disinfection was practised. But an editorial in the Gazette médicale de Paris rejected the
data as proof of the effectiveness of chlorine hand disinfection, stating that the fact that the
MMR fell after chlorine hand disinfection was implemented did not mean that this innovation
had caused the MMR to fall. This previously unrecognized objection to Semmelweis’s proof
was also the reason why Semmelweis’s chief rejected Semmelweis’s evidence.

Source materials

The translation/s on which this article is based can be found under the ‘supplementary
materials’ tab at https://doi.org/10.1017/S0007087420000229.

Anyone who speaks only English and tries to discover why Semmelweis’s theory of the
cause of childbed (puerperal) fever (MMR) was rejected is faced with the insurmountable
problem that most primary documents probative of this question are written in German,
Hungarian, French and Danish, and only a few have been translated into English.
Consequently, although the Anglo-American literature on Semmelweis is extensive,

* Retired physician and independent scholar. Email: Nicholas.kadar@comcast.net.
** Retired physician and independent scholar. Email: rc024a8057@ntlworld.com.

BJHS 53(3): 389–395, September 2020. © British Society for the History of Science 2020
doi:10.1017/S0007087420000229 First published online 03 July 2020

https://doi.org/10.1017/S0007087420000229 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0007087420000229
mailto:Nicholas.kadar@comcast.net
mailto:rc024a8057@ntlworld.com
http://crossmark.crossref.org/dialog?doi=https://doi.org/10.1017/S0007087420000229&domain=pdf
https://doi.org/10.1017/S0007087420000229


almost all of it is based on secondary sources, and, perforce, has uncritically accepted
answers to very important questions about Semmelweis and his work, not the least of
which is why his theory received such a hostile reception in Vienna.1 Only primary
sources can reliably address this issue. Thus we have translated two French documents
into English that are highly probative of this important question.
Semmelweis contended that every case of childbed fever was caused by ‘decaying

animal-organic matter’ that in most cases was introduced into the birth canals of
mothers in labour by the hands of their attendants, and that this could be prevented
if the attendants disinfected their hands with a chlorine solution.2 The most widely
believed reason why Semmelweis’s theory was rejected by his contemporaries is that
when Joseph Skoda gave a lecture to the Imperial Academy of Sciences about
Semmelweis’s discovery (18 October 1849), Skoda mentioned only cadavers as the
source of the causative agent. Any misunderstandings that ensued were then perpetu-
ated by Semmelweis’s delay in publishing his results for eleven years.3 Alternatively,
and more recently, Tulodziecki, relying on earlier work by Loudon, suggested that
Semmelweis’s doctrine was rejected because ‘he had already, unsuccessfully, insisted
twice before that he had identified the only cause of puerperal fever’.4 However,
Wieger’s article, published on 20 April 1849 in the Gazette médicale de Strasbourg,
six months before Skoda’s lecture, and the subsequent editorial comments on
Wieger’s article, published in the Gazette médicale de Paris in 1850, flatly contradict
both these claims.5

Friedrich Wieger (1821–1890) was an obstetrician from Strasbourg who visited
Semmelweis at the end of May 1847, at the time when Semmelweis, then the assistant
(equivalent of senior registrar or chief resident) introduced chlorine hand disinfection in

1 Irvine Loudon, ‘Semmelweis’, in Loudon, The Tragedy of Childbed Fever, Oxford: Oxford University
Press, 2000, p. 100; Sherwin B. Nuland, The Doctors’ Plague: Germs, Childbed Fever, and the Strange
Story of Ignác Semmelweis, New York: W.W. Norton & Company, 2003; Theodore G. Obenchain, Genius
Belabored: Childbed Fever and the Tragic Life of Ignaz Semmelweis, Tuscaloosa: The University of
Alabama Press, 2016.
2 Ignaz Philipp Semmelweis, The Aetiology, Concept, and Prophylaxis of Childbed Fever (tr. Frank

P. Murphy), Birmingham: The Classics of Medicine Library, 1981, pp. 439–441.
3 Joseph Skoda, ‘Ueber die von Dr. Semmelweis entdeckte wahre Ursache der in der Wiener Gebäranstalt

ungewöhlich häuftig vorkommenden Erkrankungen der Wöcherinnen und des Mittels zur Verminderung
dieser Erkrankungen bis auf die gewöhliche Zahl’, Sitzungsberichte der mathematisch-
naturwissenschaftlichen Classe der Kaiserlichen Akademie der Wissenschaften, 1849, pp. 168–182, at www.
zobodat.at/pdf/SBAWW_03_0139-0186.pdf; Ference A. Gyorgyey, ‘Puerperal fever 1847–1861: from the
first statement about the discovery to the publication of Semmelweis’s aetiology’, MA thesis, Yale
University, 1968; Loudon, op. cit. (1), p. 100; Nuland, op. cit. (1), pp. 123–124; K. Codell Carter and
Barbara R. Carter, Childbed Fever: A Scientific Biography of Ignaz Semmelweis, New Brunswick, NJ:
Transaction Publishers, 2005, p. 56; Obenchain, op. cit. (1), pp. 103–104.
4 Dana Tulodziecki, ‘Shattering the myth of Semmelweis’, Philosophy of Science (2013) 80, pp. 1065–1075,

1071; Loudon, op. cit. (1), pp. 96–97.
5 Friedrich Wieger, ‘Des moyens prophylactiques mis en usage au grand hôpital de Vienne contre

l’apparition de fièvre puerpérerale’, Gazette médicale de Strasbourg (1849) 9, pp. 397–405; editorial,
Gazette médicale de Paris (1850) 3(5), pp. 382–383, available at www.biusante.parisdescartes.fr/histmed/
medica/page?90182x1850x05&p=382.

390 Nicholas Kadar and Russell D. Croft

https://doi.org/10.1017/S0007087420000229 Published online by Cambridge University Press

https://www.zobodat.at/pdf/SBAWW_03_0139-0186.pdf
https://www.zobodat.at/pdf/SBAWW_03_0139-0186.pdf
https://www.biusante.parisdescartes.fr/histmed/medica/page?90182x1850x05&amp;p=382
https://www.biusante.parisdescartes.fr/histmed/medica/page?90182x1850x05&amp;p=382
https://doi.org/10.1017/S0007087420000229


the first maternity clinic of the Vienna General Hospital (Allegemeines Krankenhaus –AKH).
Wieger was thus an eyewitness to the new practice of chlorine hand disinfection, and his
article was the first to publish the actual results of Semmelweis’s experiment. This represented
the strongest evidence Semmelweis had to prove his theory of the cause of childbed fever. An
earlier editorial announcing Semmelweis’s discovery, published in December 1847 by the
Austrian physician Ferdinand Ritter von Hebra, had not actually published Semmelweis’s
results; it merely compared two unrepresentative averages to make it appear that hand dis-
infection had reduced the MMR in the first maternity clinic from 18 per cent to 2.45 per
cent.6 There was no known response to this editorial. Another one, published in April
1848, compared Semmelweis’s discovery to Edward Jenner’s discovery of the smallpox
vaccine, but published no additional data.7 There was, again, no known response to the
second editorial, notwithstanding that both editorials requested ‘directors of obstetrical insti-
tutions’ to report ‘confirming or disconfirming results to the editors of this journal’.8

Wieger’s article not only mentioned other sources of infection besides cadavers (as did
Hebra’s earlier editorial), but also described a case in which a midwife had infected many
women ‘by using one single, badly cleaned sponge to clean the genitalia of women’, and
thereby confirmed Semmelweis’s conclusion that the causative agent could come from
sources other than cadavers.9 But Wieger did more: he published for the first time the
MMR in the first maternity clinic of the AKH for the years 1840–1848. These statistics
showed that, each year, between 238 and 521 women had died of childbed fever in the
first maternity clinic before chlorine hand disinfection was introduced, whereas only
forty-five women died of childbed fever in 1848, the first full year after chlorine hand
disinfection was implemented. Nevertheless, an editorial in the Gazette médicale de
Paris rejected this evidence as proof that hand disinfection had caused the reduction
in mortality, for the following reason:

We do not wish to assert that the doctrine derived from these facts is intrinsically and com-
pletely erroneous; we simply believe that this doctrine does not follow logically from these
facts; for example, the remarkable fall over a year and a half, starting from when the hand
washing measure was put into practice, could be due to a completely different circumstance.
Who is not familiar with the capricious and singular fluctuations of epidemics, and especially
of epidemics of puerperal fever?10

In other words, it did not follow logically from the fact that the MMR fell after chlorine
hand disinfection was implemented that hand disinfection had caused the fall, as this
‘could be due to a completely different circumstance’, especially as the incidence of

6 Semmelweis, op. cit. (2), pp. 561–562. The average MMR for April and May 1847 (which was 17.2 per
cent or 96/558; see Semmelweis, op. cit. (2), Table XV, p. 389), was taken as representative of theMMR before
chlorine hand disinfection was implemented notwithstanding that the MMRs for the previous three months,
January, February and March 1847, were 3.21 per cent, 1.02 per cent and 3.6 per cent respectively, and
that the average MMR for the months June–November 1847, taken to represent the MMR after hand
disinfection was implemented, obscured the outbreaks of childbed fever that had occurred in September,
October and November 1847 (see Semmelweis, op. cit. (2), pp. 396–397).
7 Semmelweis, op. cit. (2), pp. 562–563.
8 Semmelweis, op. cit. (2), pp. 562–563.
9 Wieger, op. cit. (5), p. 402.
10 Editorial, op. cit. (5), p. 383 (original emphasis).

Forum: Science in Translation 391

https://doi.org/10.1017/S0007087420000229 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0007087420000229


childbed fever was known to fluctuate so widely: post hoc did not mean propter hoc.
This previously unrecognized objection seems to have been the dominant objection to
Semmelweis’s proof, at least in Europe.
We have previously shown that Semmelweis’s chief, Johann Klein, rejected Semmelweis’s

evidence that chlorine hand disinfection could prevent childbed fever for this same
reason.11 Evidence for this is contained in documents Erna Lesky discovered in the
Austrian archives, and published in a monograph in 1964, but which had not previously
been translated into English.12 However, a strong hint that Semmelweis and the young
doctors visiting Semmelweis were aware of Klein’s objection is contained in a letter that
Heinrich Hermann Schwartz, assistant to Gustav Adolph Michaelis, who was director of
the maternity hospital in Kiel, wrote to Michaelis on 21 December 1849 summarizing
Semmelweis’s work, and which Carter and Tate have translated into English. In his
letter, Schwarz concluded, about the effectiveness of chlorine hand disinfection, that
‘while one dare not with certainty declare propter hoc, one can at least say post hoc,
given the remarkable change that has occurred in the sanitary conditions of the
institutions’.13

We have also shown that Semmelweis undertook experiments in domestic rabbits with
Rokitansky’s assistant, Georg Maria Lautner, specifically to rebut this very objection to
his proof, and not, as Scholl has contended, to prove the mechanism of causation, i.e.
pathogenesis, of childbed fever.14 The purpose of these animal experiments was to
prove that decaying animal-organic matter was not only a necessary cause of childbed
fever, but could also be contingently a sufficient cause (contingent on there being a
point of ingress for the decaying matter into the blood stream, and on the animal-
organic matter having reached a sufficient stage of putrefaction).
Tulodziecki’s contention that Semmelweis’s ‘final’ theory of the cause of childbed fever

was rejected because ‘he had already, unsuccessfully, insisted twice before that he had
identified the only cause of puerperal fever’ has no basis whatsoever in facts.15

Tulodziecki’s claim that Semmelweis published three versions of his theory (which she
called Versions 1, 2 and 3) was based on Loudon’s misrepresentations of the sequence
of events that followed the implementation of hand disinfection at the end of May 1847.
After Semmelweis deduced that the MMR on the first maternity clinic was so much

higher than on the second (midwives’) clinic because the causative agent was being trans-
ported from the morgue to the labour ward on the hands of attendants, he at first required
attendants to disinfect their hands only before entering the maternity ward. Once they
were on the ward he allowed them to wash their hands with soap and water between

11 Nicholas Kadar, ‘A note on Semmelweis’s animal experiments and their historical significance’, Journal
of the History of Medicine and Allied Sciences (in press).
12 Erna Lesky, Ignaz Philipp Semmelweis und die Wiener Medizinische Schule, Graz and Vienna:

H. Böhlau, 1964, pp. 29–30, 46–47, §(f).
13 K. Codell Carter and George S. Tate, ‘The earliest known account of Semmelweis’s initiation of

disinfection at Vienna’s Allegemeines Krankenhaus’, Bulletin of the History of Medicine (1991) 65,
pp. 252–257, 256 (italics in original translation).
14 Kadar, op. cit. (11).
15 Tulodziecki, op. cit. (4), p. 1071.

392 Nicholas Kadar and Russell D. Croft

https://doi.org/10.1017/S0007087420000229 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0007087420000229


examining women in labour as before. Although the MMR from childbed fever on the
first maternity clinic fell immediately after hand disinfection was started, and remained
low for three months, the MMR spiked again in October 1847 after a mother with an
infected carcinoma of the uterus was admitted to the specific bed on the labor ward
with which ward rounds always started. Eleven of the twelve mothers examined after
this patient was examined developed childbed fever. Semmelweis quickly realized that
purulent discharges could also be a source of the causative agent, and thereafter required
attendants to disinfect their hands before examining any mother in labour.16 However,
the MMR spiked again the following month (November 1847) after a mother with an
infected open wound of the knee was admitted. Semmelweis could tell by the odor in
the room that ‘ichorous [purulent] exhalations [discharge] of the carious knee completely
saturated the air of her ward’,17 and concluded that in these limited cases – not tout court
as under the miasmatic theory of epidemics, and as some historians have incorrectly
believed – the cause of childbed fever could be construed as a miasma, and that such
patients needed to be isolated.18 But Semmelweis never published interim conclusions,
as it were, and certainly never published an account of his theory stating that the causative
agent could only come from cadavers (which Tulodziecki called Version 1 of his theory),
and his theory of what caused childbed fever never changed.

According to Semmelweis, childbed fever was a form of pyaemia caused by the
absorption of decaying animal-organic matter into the blood stream through the placen-
tal bed or injuries to the birth canal sustained during delivery, which was followed by
alterations of the blood (which Semmelweis referred to as ‘disintegration of the
blood’), and, in most cases, the anatomical changes observed at autopsy.19

Semmelweis did identify cadavers as a source of the causative agent first, but he
quickly realized that the causative agent could also come from living persons with puru-
lent (ichorus) discharges as well as from cadavers, and that it could additionally be
carried by air if patients with open infections caused the air in the ward to become suf-
ficiently saturated with the causative agent.20 Finally, Semmelweis realized that decaying
matter could also originate in the mother’s own genital tract if decidual or placental rem-
nants decompose before being extruded from the genital tract, and cause what he called
‘auto-infection’. Tulodziecki referred this source of the causative agent as Version 2 of
Semmelweis’s theory, which she claimed Semmelweis had reported before the final
version, i.e. Version 3, of his theory.21 However, Semmelweis described ‘autoinfections’
in his lecture to the Society of Physicians on 15 May 1850, his first public account of his
discovery, and not before anyone had reported Version 3 of his theory.22 Thus

16 Semmelweis, op. cit. (2), p. 396.
17 Semmelweis, op. cit. (2), pp. 396–397.
18 Semmelweis, op. cit. (2), pp. 542–543; DavidWootton,Doctors DoingHarm since Hippocrates, Oxford:

Oxford University Press, 2006, p. 222.
19 Semmelweis, op. cit. (2), pp. 438, 504, 597.
20 Semmelweis, op. cit. (2), pp. 396–397.
21 Tulodziecki, op. cit. (4), p. 1074.
22 Tiberius von Györy, Semmelweis’ Gassemelte Werke, p. 49, available online at https://ia800300.us.

archive.org/13/items/semmelweisgesamm00semm/semmelweisgesamm00semm.pdf.

Forum: Science in Translation 393

https://doi.org/10.1017/S0007087420000229 Published online by Cambridge University Press

https://ia800300.us.archive.org/13/items/semmelweisgesamm00semm/semmelweisgesamm00semm.pdf
https://ia800300.us.archive.org/13/items/semmelweisgesamm00semm/semmelweisgesamm00semm.pdf
https://ia800300.us.archive.org/13/items/semmelweisgesamm00semm/semmelweisgesamm00semm.pdf
https://doi.org/10.1017/S0007087420000229


Tulodziecki’s contentions about why Semmelweis’s theory was rejected are based
entirely on erroneous beliefs about what Semmelweis’s theory actually was, and on
how his theory had been communicated to the medical community.
Wieger’s article contains other items of significant historical interest. First, Wieger’s

first-hand account of how chlorine hand disinfection was practised stressed the require-
ment for the attendants meticulously to scrub their fingernails with a brush.23 Second, it
contains entirely new information about a remedial measure the authorities had imple-
mented to combat the very high mortality rate in the first maternity clinic before
Semmelweis became the assistant: ‘the wards of the two services were exchanged’ but
without effect, as ‘deaths followed the first clinic into the ward of the second!’24

Finally, Wieger stated that he had conducted experiments in domestic rabbits, but was
unable to induce infection in the animals.25 He did not give any details of the experi-
ments, except to say they were conducted in pregnant and recently delivered rabbits.26

But what is so interesting about these experiments is not their details but the fact that
Wieger felt it necessary to conduct animal experiments at all, given his statement that
he was absolutely convinced about the correctness of Semmelweis’s theory.27

It seems to us unlikely that Wieger and Semmelweis conducted animal experiments at
about the same time purely coincidentally, and independently of each other, given that
Wieger spent time with Semmelweis in Vienna, was convinced that Semmelweis’s
theory was correct, regarded Semmelweis as more authoritative than himself, and was
in communication with Semmelweis.28 It seems much more likely that Wieger conducted
these experiments after discussing them with Semmelweis, and for the same reasons as
Semmelweis conducted them, and perhaps even at Semmelweis’s request, given that
Semmelweis was at first prevented from conducting the experiments by Lautner’s
arrest following his participation in the October riots.29

Conclusion

The importance of understanding what immediate opposition Semmelweis’s theory
faced from his contemporaries cannot be overstated for it is the starting point of a
cascade of related events that explain what happened to Semmelweis in Vienna, and
many of his previously unexplained actions. Considered jointly, these two documents
provide the clearest and most direct evidence of the nature of that opposition, and
explain why Semmelweis conducted animal experiments instead of publishing his
results when he had sufficient evidence that chlorine hand disinfection was effective.
Semmelweis’s animal experiments in turn provide insights into the depth of
Semmelweis’s thinking that led to his discovery, and that the surgeon and medical

23 Wieger, op. cit. (5), p. 401.
24 Wieger, op. cit. (5), p. 400.
25 Wieger, op. cit. (5), p. 401.
26 Wieger, op. cit. (5), p. 401.
27 Wieger, op. cit. (5), p. 400.
28 Wieger, op. cit. (5), p. 398.
29 Lesky, op. cit. (12), p. 80.

394 Nicholas Kadar and Russell D. Croft

https://doi.org/10.1017/S0007087420000229 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0007087420000229


historian Owen Wangensteen has described as ‘an example of penetrating insight
without parallel in the history of medicine’.30

Supplementary material

The supplementary material for this article can be found at https://doi.org/10.1017/
S0007087420000229.

30 OwenH.Wangensteen, ‘Nineteenth century wound management of the parturient uterus and compound
fracture: the Semmelweis–Lister priority controversy’, Bulletin of the New York Academy of Medicine (1970)
46, pp. 565–596, 566.

Forum: Science in Translation 395

https://doi.org/10.1017/S0007087420000229 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0007087420000229
https://doi.org/10.1017/S0007087420000229
https://doi.org/10.1017/S0007087420000229

	Why Semmelweis's doctrine was rejected: evidence from the first publication of his results by Friedrich Wieger, and an editorial commenting on the results
	Source materials
	Conclusion
	Supplementary material


